Scabal wil “half dozijn flagship stores” de komende jaren

Scabal wil “half dozijn flagship stores” de komende jaren

Met 5.000 zelf-geweven stoffenreferenties en met 200 opties voor de vervaardiging van een maatpak is het Brusselse Scabal uitgegroeid tot heuse referentie in maatwerk. Zelfs David Beckham droeg een kostuum van de Brusselse kleermaker op het huwelijk van Kate en William. Vandaag is Scabal klaar om zich aan een groter publiek te tonen, zo vertelt topman Gregor Thissen in Trends.

Exclusieve verkooppunten

Scabal, opgericht in 1938 als weverij, begon pas in 1974 met het vervaardigen van maatpakken. Het klinkt misschien vreemd, maar de enige winkel van het Brusselse Scabal is in hartje Londen gevestigd, aan de mythische Savile Row. Begin jaren 60 kocht Scabal er het gereputeerde huis Wain Shiell.

 

“Onze enige flagshipstore is nog steeds op dat adres gevestigd”, bevestigt de CEO. “Die overname luidde niet alleen de internationalisering in, ze bezorgde ons ook de typische Britse stijl waar we nog altijd bij zweren om ons te onderscheiden van de Italiaanse merken.”

 

Het gros van de verkoop verloopt via de “betere” kledingzaken: “De voorbije jaren hebben we het aantal kledingzaken waarmee we werken drastisch beperkt om alleen te focussen op exclusieve verkooppunten. Verder denk ik dat er nog plaats is voor een half dozijn flagshipstores, naar rato van één opening per jaar de komende jaren”, laat de topman in zijn kaarten kijken. Waar die zullen komen, houdt de topman voorlopig nog voor zich.

Accessoires via e-commerce

Thissen droomt ook luidop van een webshop. “We hebben een informaticaplatform dat e-commerce perfect mogelijk maakt. Al moet wel gezegd dat we in een te hoge prijsklasse zitten om onze maatpakken online te verkopen”, beseft Thissen. Een doorsneemaatpak van Scabal kost al gauw 1.200 euro. “Voor het nemen van de juiste maten en het kiezen van de materialen is bovendien een specialist nodig. Maar ik sluit niet uit dat we ooit accessoires - manchetknopen, stropdassen en dergelijke - rechtstreeks aan de man zullen brengen via de website.”

Parijs’ proefproject op volle toeren

Gregor Thissen toont zich ook best tevreden over een nieuwe vorm van distributie, die Scabal volop uittest in Parijs. Het bedrijf richtte er een showroom in aan de Square Opéra Louis Jouvet en leidde er een aantal verkopers op die persoonlijk bij de klant langsgaan, thuis of op kantoor. “Het heeft een tijdje geduurd alvorens de formule van de grond kwam, maar nu draait ze op volle toeren”, aldus de CEO, die niet uitsluit die formule in de nabije toekomst ook naar andere landen te exporteren.

 

Scabal draait momenteel een omzet van circa 40 miljoen euro. “De stoffenbusiness is trouwens nog altijd goed voor de helft van onze omzet en blijft het zenuwcentrum van de onderneming”, zegt Thissen. Scabal levert zijn stoffen onder meer aan grote namen als Armani, Gucci, Prada en Brioni. Maar de maatpakken zijn intussen toch al goed voor ruim 70% van de totale productie.
 

Met 5.000 zelf-geweven stoffenreferenties en met 200 opties voor de vervaardiging van een maatpak is het Brusselse Scabal uitgegroeid tot heuse referentie in maatwerk. Zelfs David Beckham droeg een kostuum van de Brusselse kleermaker op het huwelijk van Kate en William. Vandaag is Scabal klaar om zich aan een groter publiek te tonen, zo vertelt topman Gregor Thissen in Trends.

Exclusieve verkooppunten

Scabal, opgericht in 1938 als weverij, begon pas in 1974 met het vervaardigen van maatpakken. Het klinkt misschien vreemd, maar de enige winkel van het Brusselse Scabal is in hartje Londen gevestigd, aan de mythische Savile Row. Begin jaren 60 kocht Scabal er het gereputeerde huis Wain Shiell.

 

“Onze enige flagshipstore is nog steeds op dat adres gevestigd”, bevestigt de CEO. “Die overname luidde niet alleen de internationalisering in, ze bezorgde ons ook de typische Britse stijl waar we nog altijd bij zweren om ons te onderscheiden van de Italiaanse merken.”

 

Het gros van de verkoop verloopt via de “betere” kledingzaken: “De voorbije jaren hebben we het aantal kledingzaken waarmee we werken drastisch beperkt om alleen te focussen op exclusieve verkooppunten. Verder denk ik dat er nog plaats is voor een half dozijn flagshipstores, naar rato van één opening per jaar de komende jaren”, laat de topman in zijn kaarten kijken. Waar die zullen komen, houdt de topman voorlopig nog voor zich.

Accessoires via e-commerce

Thissen droomt ook luidop van een webshop. “We hebben een informaticaplatform dat e-commerce perfect mogelijk maakt. Al moet wel gezegd dat we in een te hoge prijsklasse zitten om onze maatpakken online te verkopen”, beseft Thissen. Een doorsneemaatpak van Scabal kost al gauw 1.200 euro. “Voor het nemen van de juiste maten en het kiezen van de materialen is bovendien een specialist nodig. Maar ik sluit niet uit dat we ooit accessoires - manchetknopen, stropdassen en dergelijke - rechtstreeks aan de man zullen brengen via de website.”

Parijs’ proefproject op volle toeren

Gregor Thissen toont zich ook best tevreden over een nieuwe vorm van distributie, die Scabal volop uittest in Parijs. Het bedrijf richtte er een showroom in aan de Square Opéra Louis Jouvet en leidde er een aantal verkopers op die persoonlijk bij de klant langsgaan, thuis of op kantoor. “Het heeft een tijdje geduurd alvorens de formule van de grond kwam, maar nu draait ze op volle toeren”, aldus de CEO, die niet uitsluit die formule in de nabije toekomst ook naar andere landen te exporteren.

 

Scabal draait momenteel een omzet van circa 40 miljoen euro. “De stoffenbusiness is trouwens nog altijd goed voor de helft van onze omzet en blijft het zenuwcentrum van de onderneming”, zegt Thissen. Scabal levert zijn stoffen onder meer aan grote namen als Armani, Gucci, Prada en Brioni. Maar de maatpakken zijn intussen toch al goed voor ruim 70% van de totale productie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top