Scabal wil “half dozijn flagship stores” de komende jaren | RetailDetail

Scabal wil “half dozijn flagship stores” de komende jaren

Scabal wil “half dozijn flagship stores” de komende jaren

Met 5.000 zelf-geweven stoffenreferenties en met 200 opties voor de vervaardiging van een maatpak is het Brusselse Scabal uitgegroeid tot heuse referentie in maatwerk. Zelfs David Beckham droeg een kostuum van de Brusselse kleermaker op het huwelijk van Kate en William. Vandaag is Scabal klaar om zich aan een groter publiek te tonen, zo vertelt topman Gregor Thissen in Trends.

Exclusieve verkooppunten

Scabal, opgericht in 1938 als weverij, begon pas in 1974 met het vervaardigen van maatpakken. Het klinkt misschien vreemd, maar de enige winkel van het Brusselse Scabal is in hartje Londen gevestigd, aan de mythische Savile Row. Begin jaren 60 kocht Scabal er het gereputeerde huis Wain Shiell.

 

“Onze enige flagshipstore is nog steeds op dat adres gevestigd”, bevestigt de CEO. “Die overname luidde niet alleen de internationalisering in, ze bezorgde ons ook de typische Britse stijl waar we nog altijd bij zweren om ons te onderscheiden van de Italiaanse merken.”

 

Het gros van de verkoop verloopt via de “betere” kledingzaken: “De voorbije jaren hebben we het aantal kledingzaken waarmee we werken drastisch beperkt om alleen te focussen op exclusieve verkooppunten. Verder denk ik dat er nog plaats is voor een half dozijn flagshipstores, naar rato van één opening per jaar de komende jaren”, laat de topman in zijn kaarten kijken. Waar die zullen komen, houdt de topman voorlopig nog voor zich.

Accessoires via e-commerce

Thissen droomt ook luidop van een webshop. “We hebben een informaticaplatform dat e-commerce perfect mogelijk maakt. Al moet wel gezegd dat we in een te hoge prijsklasse zitten om onze maatpakken online te verkopen”, beseft Thissen. Een doorsneemaatpak van Scabal kost al gauw 1.200 euro. “Voor het nemen van de juiste maten en het kiezen van de materialen is bovendien een specialist nodig. Maar ik sluit niet uit dat we ooit accessoires - manchetknopen, stropdassen en dergelijke - rechtstreeks aan de man zullen brengen via de website.”

Parijs’ proefproject op volle toeren

Gregor Thissen toont zich ook best tevreden over een nieuwe vorm van distributie, die Scabal volop uittest in Parijs. Het bedrijf richtte er een showroom in aan de Square Opéra Louis Jouvet en leidde er een aantal verkopers op die persoonlijk bij de klant langsgaan, thuis of op kantoor. “Het heeft een tijdje geduurd alvorens de formule van de grond kwam, maar nu draait ze op volle toeren”, aldus de CEO, die niet uitsluit die formule in de nabije toekomst ook naar andere landen te exporteren.

 

Scabal draait momenteel een omzet van circa 40 miljoen euro. “De stoffenbusiness is trouwens nog altijd goed voor de helft van onze omzet en blijft het zenuwcentrum van de onderneming”, zegt Thissen. Scabal levert zijn stoffen onder meer aan grote namen als Armani, Gucci, Prada en Brioni. Maar de maatpakken zijn intussen toch al goed voor ruim 70% van de totale productie.
 

Met 5.000 zelf-geweven stoffenreferenties en met 200 opties voor de vervaardiging van een maatpak is het Brusselse Scabal uitgegroeid tot heuse referentie in maatwerk. Zelfs David Beckham droeg een kostuum van de Brusselse kleermaker op het huwelijk van Kate en William. Vandaag is Scabal klaar om zich aan een groter publiek te tonen, zo vertelt topman Gregor Thissen in Trends.

Exclusieve verkooppunten

Scabal, opgericht in 1938 als weverij, begon pas in 1974 met het vervaardigen van maatpakken. Het klinkt misschien vreemd, maar de enige winkel van het Brusselse Scabal is in hartje Londen gevestigd, aan de mythische Savile Row. Begin jaren 60 kocht Scabal er het gereputeerde huis Wain Shiell.

 

“Onze enige flagshipstore is nog steeds op dat adres gevestigd”, bevestigt de CEO. “Die overname luidde niet alleen de internationalisering in, ze bezorgde ons ook de typische Britse stijl waar we nog altijd bij zweren om ons te onderscheiden van de Italiaanse merken.”

 

Het gros van de verkoop verloopt via de “betere” kledingzaken: “De voorbije jaren hebben we het aantal kledingzaken waarmee we werken drastisch beperkt om alleen te focussen op exclusieve verkooppunten. Verder denk ik dat er nog plaats is voor een half dozijn flagshipstores, naar rato van één opening per jaar de komende jaren”, laat de topman in zijn kaarten kijken. Waar die zullen komen, houdt de topman voorlopig nog voor zich.

Accessoires via e-commerce

Thissen droomt ook luidop van een webshop. “We hebben een informaticaplatform dat e-commerce perfect mogelijk maakt. Al moet wel gezegd dat we in een te hoge prijsklasse zitten om onze maatpakken online te verkopen”, beseft Thissen. Een doorsneemaatpak van Scabal kost al gauw 1.200 euro. “Voor het nemen van de juiste maten en het kiezen van de materialen is bovendien een specialist nodig. Maar ik sluit niet uit dat we ooit accessoires - manchetknopen, stropdassen en dergelijke - rechtstreeks aan de man zullen brengen via de website.”

Parijs’ proefproject op volle toeren

Gregor Thissen toont zich ook best tevreden over een nieuwe vorm van distributie, die Scabal volop uittest in Parijs. Het bedrijf richtte er een showroom in aan de Square Opéra Louis Jouvet en leidde er een aantal verkopers op die persoonlijk bij de klant langsgaan, thuis of op kantoor. “Het heeft een tijdje geduurd alvorens de formule van de grond kwam, maar nu draait ze op volle toeren”, aldus de CEO, die niet uitsluit die formule in de nabije toekomst ook naar andere landen te exporteren.

 

Scabal draait momenteel een omzet van circa 40 miljoen euro. “De stoffenbusiness is trouwens nog altijd goed voor de helft van onze omzet en blijft het zenuwcentrum van de onderneming”, zegt Thissen. Scabal levert zijn stoffen onder meer aan grote namen als Armani, Gucci, Prada en Brioni. Maar de maatpakken zijn intussen toch al goed voor ruim 70% van de totale productie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.