Scabal wil “half dozijn flagship stores” de komende jaren

Scabal wil “half dozijn flagship stores” de komende jaren

Met 5.000 zelf-geweven stoffenreferenties en met 200 opties voor de vervaardiging van een maatpak is het Brusselse Scabal uitgegroeid tot heuse referentie in maatwerk. Zelfs David Beckham droeg een kostuum van de Brusselse kleermaker op het huwelijk van Kate en William. Vandaag is Scabal klaar om zich aan een groter publiek te tonen, zo vertelt topman Gregor Thissen in Trends.

Exclusieve verkooppunten

Scabal, opgericht in 1938 als weverij, begon pas in 1974 met het vervaardigen van maatpakken. Het klinkt misschien vreemd, maar de enige winkel van het Brusselse Scabal is in hartje Londen gevestigd, aan de mythische Savile Row. Begin jaren 60 kocht Scabal er het gereputeerde huis Wain Shiell.

 

“Onze enige flagshipstore is nog steeds op dat adres gevestigd”, bevestigt de CEO. “Die overname luidde niet alleen de internationalisering in, ze bezorgde ons ook de typische Britse stijl waar we nog altijd bij zweren om ons te onderscheiden van de Italiaanse merken.”

 

Het gros van de verkoop verloopt via de “betere” kledingzaken: “De voorbije jaren hebben we het aantal kledingzaken waarmee we werken drastisch beperkt om alleen te focussen op exclusieve verkooppunten. Verder denk ik dat er nog plaats is voor een half dozijn flagshipstores, naar rato van één opening per jaar de komende jaren”, laat de topman in zijn kaarten kijken. Waar die zullen komen, houdt de topman voorlopig nog voor zich.

Accessoires via e-commerce

Thissen droomt ook luidop van een webshop. “We hebben een informaticaplatform dat e-commerce perfect mogelijk maakt. Al moet wel gezegd dat we in een te hoge prijsklasse zitten om onze maatpakken online te verkopen”, beseft Thissen. Een doorsneemaatpak van Scabal kost al gauw 1.200 euro. “Voor het nemen van de juiste maten en het kiezen van de materialen is bovendien een specialist nodig. Maar ik sluit niet uit dat we ooit accessoires - manchetknopen, stropdassen en dergelijke - rechtstreeks aan de man zullen brengen via de website.”

Parijs’ proefproject op volle toeren

Gregor Thissen toont zich ook best tevreden over een nieuwe vorm van distributie, die Scabal volop uittest in Parijs. Het bedrijf richtte er een showroom in aan de Square Opéra Louis Jouvet en leidde er een aantal verkopers op die persoonlijk bij de klant langsgaan, thuis of op kantoor. “Het heeft een tijdje geduurd alvorens de formule van de grond kwam, maar nu draait ze op volle toeren”, aldus de CEO, die niet uitsluit die formule in de nabije toekomst ook naar andere landen te exporteren.

 

Scabal draait momenteel een omzet van circa 40 miljoen euro. “De stoffenbusiness is trouwens nog altijd goed voor de helft van onze omzet en blijft het zenuwcentrum van de onderneming”, zegt Thissen. Scabal levert zijn stoffen onder meer aan grote namen als Armani, Gucci, Prada en Brioni. Maar de maatpakken zijn intussen toch al goed voor ruim 70% van de totale productie.
 

Met 5.000 zelf-geweven stoffenreferenties en met 200 opties voor de vervaardiging van een maatpak is het Brusselse Scabal uitgegroeid tot heuse referentie in maatwerk. Zelfs David Beckham droeg een kostuum van de Brusselse kleermaker op het huwelijk van Kate en William. Vandaag is Scabal klaar om zich aan een groter publiek te tonen, zo vertelt topman Gregor Thissen in Trends.

Exclusieve verkooppunten

Scabal, opgericht in 1938 als weverij, begon pas in 1974 met het vervaardigen van maatpakken. Het klinkt misschien vreemd, maar de enige winkel van het Brusselse Scabal is in hartje Londen gevestigd, aan de mythische Savile Row. Begin jaren 60 kocht Scabal er het gereputeerde huis Wain Shiell.

 

“Onze enige flagshipstore is nog steeds op dat adres gevestigd”, bevestigt de CEO. “Die overname luidde niet alleen de internationalisering in, ze bezorgde ons ook de typische Britse stijl waar we nog altijd bij zweren om ons te onderscheiden van de Italiaanse merken.”

 

Het gros van de verkoop verloopt via de “betere” kledingzaken: “De voorbije jaren hebben we het aantal kledingzaken waarmee we werken drastisch beperkt om alleen te focussen op exclusieve verkooppunten. Verder denk ik dat er nog plaats is voor een half dozijn flagshipstores, naar rato van één opening per jaar de komende jaren”, laat de topman in zijn kaarten kijken. Waar die zullen komen, houdt de topman voorlopig nog voor zich.

Accessoires via e-commerce

Thissen droomt ook luidop van een webshop. “We hebben een informaticaplatform dat e-commerce perfect mogelijk maakt. Al moet wel gezegd dat we in een te hoge prijsklasse zitten om onze maatpakken online te verkopen”, beseft Thissen. Een doorsneemaatpak van Scabal kost al gauw 1.200 euro. “Voor het nemen van de juiste maten en het kiezen van de materialen is bovendien een specialist nodig. Maar ik sluit niet uit dat we ooit accessoires - manchetknopen, stropdassen en dergelijke - rechtstreeks aan de man zullen brengen via de website.”

Parijs’ proefproject op volle toeren

Gregor Thissen toont zich ook best tevreden over een nieuwe vorm van distributie, die Scabal volop uittest in Parijs. Het bedrijf richtte er een showroom in aan de Square Opéra Louis Jouvet en leidde er een aantal verkopers op die persoonlijk bij de klant langsgaan, thuis of op kantoor. “Het heeft een tijdje geduurd alvorens de formule van de grond kwam, maar nu draait ze op volle toeren”, aldus de CEO, die niet uitsluit die formule in de nabije toekomst ook naar andere landen te exporteren.

 

Scabal draait momenteel een omzet van circa 40 miljoen euro. “De stoffenbusiness is trouwens nog altijd goed voor de helft van onze omzet en blijft het zenuwcentrum van de onderneming”, zegt Thissen. Scabal levert zijn stoffen onder meer aan grote namen als Armani, Gucci, Prada en Brioni. Maar de maatpakken zijn intussen toch al goed voor ruim 70% van de totale productie.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top