Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017 | RetailDetail

Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017

Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017
Foto: Torfs

Schoenenketen Torfs tekende in 2017 een omzetgroei van 7,7% op. Vooral in de webshop was er een sterke stijging, maar ook de groei in de winkels toont aan dat “retail niet dood is”, vindt CEO Wouter Torfs. 

 

Tweet tegen pessimisme

De topman mag tevreden terugblikken op het afgelopen jaar: zijn schoenenketen behaalde een omzetgroei van 7,7%, laat Torfs vandaag weten in een tweet. “Het is belangrijk om ook eens de lichtpuntjes in moeilijke tijden te communiceren”, aldus Torfs in een reactie aan RetailDetail. Hij verstuurde de tweet bewust om het pessimisme te gaan: “We horen zoveel negatieve berichten en zoveel geklaag, we horen zeggen dat klassieke retail dood is. Dat trekt de sector naar beneden, terwijl retail niet dood is. Het is niet zo dat alleen een paar grote buitenlandse spelers nog meetellen, wij doen het ook goed.”

 

De onlineverkoop via de eigen webshop ging er met 37,5% op vooruit: “E-commerce blijft natuurlijk algemeen, in de hele sector, groeien, maar steeds meer mensen vinden duidelijk ook de weg naar onze webshop.” Schoenen Torfs heeft het voorbije jaar ook meer ingezet op digitale marketing en dat blijkt zijn vruchten af te werpen.

 

Toch koopt de overgrote meerderheid van de Torfs-klanten nog uitsluitend in de fysieke winkels: liefst 85% van de klanten koopt puur in de winkels, 10% shopt wat ze bij Torfs hybride noemen (zowel offline als online) en slechts 5% koopt louter online. Daar is dus zeker nog groei mogelijk, ziet Wouter Torfs.

 

De omzet in de winkels groeide in 2017 met 5,5%. Opvallend is dat die omzetstijging volledig op het conto van bestaande winkels (like-for-like) komt, want Torfs opende in het voorbije jaar geen nieuwe winkels. In het najaar werd een nieuw winkelconcept gelanceerd, maar aangezien tot nu toe enkel de winkel van Borsbeek en in december de vestiging van Halle in dat nieuwe kleedje werden gestoken, is de impact daarvan nog erg beperkt.

 

Doel voor 2018: groei vasthouden

“De consument kent ons DNA, weet waar we voor staan en wat onze waarden zijn. Ik denk dat dat vandaag cruciaal is voor consumenten. Blijkbaar voldoet ons concept aan de verwachtingen van de klanten”, legt Torfs het succes uit. “Het is dus belangrijk dat we daaraan blijven vasthouden.” Ook over de eerste tv-campagne in de geschiedenis van de schoenenketen, die het dit najaar voerde, is de retailer tevreden. Verder waren alle voorwaarden voor een gunstig retailjaar voldaan in 2017: “We hadden het juiste weer op het juiste moment: het was warm net voor de zomer en het werd koud toen dat moest.”

 

In 2018 hoopt Torfs vooral de groei vast te houden. “De winkels staan op hoog niveau, als we dat kunnen volhouden en niet moeten afgeven, dan denk ik dat we mooie resultaten behalen. Op het  gebied van e-commerce mikken we op een groei van 20%.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.