Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017 | RetailDetail

Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017

Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017
Foto: Torfs

Schoenenketen Torfs tekende in 2017 een omzetgroei van 7,7% op. Vooral in de webshop was er een sterke stijging, maar ook de groei in de winkels toont aan dat “retail niet dood is”, vindt CEO Wouter Torfs. 

 

Tweet tegen pessimisme

De topman mag tevreden terugblikken op het afgelopen jaar: zijn schoenenketen behaalde een omzetgroei van 7,7%, laat Torfs vandaag weten in een tweet. “Het is belangrijk om ook eens de lichtpuntjes in moeilijke tijden te communiceren”, aldus Torfs in een reactie aan RetailDetail. Hij verstuurde de tweet bewust om het pessimisme te gaan: “We horen zoveel negatieve berichten en zoveel geklaag, we horen zeggen dat klassieke retail dood is. Dat trekt de sector naar beneden, terwijl retail niet dood is. Het is niet zo dat alleen een paar grote buitenlandse spelers nog meetellen, wij doen het ook goed.”

 

De onlineverkoop via de eigen webshop ging er met 37,5% op vooruit: “E-commerce blijft natuurlijk algemeen, in de hele sector, groeien, maar steeds meer mensen vinden duidelijk ook de weg naar onze webshop.” Schoenen Torfs heeft het voorbije jaar ook meer ingezet op digitale marketing en dat blijkt zijn vruchten af te werpen.

 

Toch koopt de overgrote meerderheid van de Torfs-klanten nog uitsluitend in de fysieke winkels: liefst 85% van de klanten koopt puur in de winkels, 10% shopt wat ze bij Torfs hybride noemen (zowel offline als online) en slechts 5% koopt louter online. Daar is dus zeker nog groei mogelijk, ziet Wouter Torfs.

 

De omzet in de winkels groeide in 2017 met 5,5%. Opvallend is dat die omzetstijging volledig op het conto van bestaande winkels (like-for-like) komt, want Torfs opende in het voorbije jaar geen nieuwe winkels. In het najaar werd een nieuw winkelconcept gelanceerd, maar aangezien tot nu toe enkel de winkel van Borsbeek en in december de vestiging van Halle in dat nieuwe kleedje werden gestoken, is de impact daarvan nog erg beperkt.

 

Doel voor 2018: groei vasthouden

“De consument kent ons DNA, weet waar we voor staan en wat onze waarden zijn. Ik denk dat dat vandaag cruciaal is voor consumenten. Blijkbaar voldoet ons concept aan de verwachtingen van de klanten”, legt Torfs het succes uit. “Het is dus belangrijk dat we daaraan blijven vasthouden.” Ook over de eerste tv-campagne in de geschiedenis van de schoenenketen, die het dit najaar voerde, is de retailer tevreden. Verder waren alle voorwaarden voor een gunstig retailjaar voldaan in 2017: “We hadden het juiste weer op het juiste moment: het was warm net voor de zomer en het werd koud toen dat moest.”

 

In 2018 hoopt Torfs vooral de groei vast te houden. “De winkels staan op hoog niveau, als we dat kunnen volhouden en niet moeten afgeven, dan denk ik dat we mooie resultaten behalen. Op het  gebied van e-commerce mikken we op een groei van 20%.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.