Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017

Schoenen Torfs ziet omzet met 7,7% groeien in 2017
Foto: Torfs

Schoenenketen Torfs tekende in 2017 een omzetgroei van 7,7% op. Vooral in de webshop was er een sterke stijging, maar ook de groei in de winkels toont aan dat “retail niet dood is”, vindt CEO Wouter Torfs. 

 

Tweet tegen pessimisme

De topman mag tevreden terugblikken op het afgelopen jaar: zijn schoenenketen behaalde een omzetgroei van 7,7%, laat Torfs vandaag weten in een tweet. “Het is belangrijk om ook eens de lichtpuntjes in moeilijke tijden te communiceren”, aldus Torfs in een reactie aan RetailDetail. Hij verstuurde de tweet bewust om het pessimisme te gaan: “We horen zoveel negatieve berichten en zoveel geklaag, we horen zeggen dat klassieke retail dood is. Dat trekt de sector naar beneden, terwijl retail niet dood is. Het is niet zo dat alleen een paar grote buitenlandse spelers nog meetellen, wij doen het ook goed.”

 

De onlineverkoop via de eigen webshop ging er met 37,5% op vooruit: “E-commerce blijft natuurlijk algemeen, in de hele sector, groeien, maar steeds meer mensen vinden duidelijk ook de weg naar onze webshop.” Schoenen Torfs heeft het voorbije jaar ook meer ingezet op digitale marketing en dat blijkt zijn vruchten af te werpen.

 

Toch koopt de overgrote meerderheid van de Torfs-klanten nog uitsluitend in de fysieke winkels: liefst 85% van de klanten koopt puur in de winkels, 10% shopt wat ze bij Torfs hybride noemen (zowel offline als online) en slechts 5% koopt louter online. Daar is dus zeker nog groei mogelijk, ziet Wouter Torfs.

 

De omzet in de winkels groeide in 2017 met 5,5%. Opvallend is dat die omzetstijging volledig op het conto van bestaande winkels (like-for-like) komt, want Torfs opende in het voorbije jaar geen nieuwe winkels. In het najaar werd een nieuw winkelconcept gelanceerd, maar aangezien tot nu toe enkel de winkel van Borsbeek en in december de vestiging van Halle in dat nieuwe kleedje werden gestoken, is de impact daarvan nog erg beperkt.

 

Doel voor 2018: groei vasthouden

“De consument kent ons DNA, weet waar we voor staan en wat onze waarden zijn. Ik denk dat dat vandaag cruciaal is voor consumenten. Blijkbaar voldoet ons concept aan de verwachtingen van de klanten”, legt Torfs het succes uit. “Het is dus belangrijk dat we daaraan blijven vasthouden.” Ook over de eerste tv-campagne in de geschiedenis van de schoenenketen, die het dit najaar voerde, is de retailer tevreden. Verder waren alle voorwaarden voor een gunstig retailjaar voldaan in 2017: “We hadden het juiste weer op het juiste moment: het was warm net voor de zomer en het werd koud toen dat moest.”

 

In 2018 hoopt Torfs vooral de groei vast te houden. “De winkels staan op hoog niveau, als we dat kunnen volhouden en niet moeten afgeven, dan denk ik dat we mooie resultaten behalen. Op het  gebied van e-commerce mikken we op een groei van 20%.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Back to top