Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont | RetailDetail

Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont

Schoenenketen Torfs stopt met de verkoop van bont

Schoenen Torfs stopt vanaf de wintercollectie 2018 met het gebruik van bont in zijn collecties. Dat kondigen Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, en Ann De Greef, directeur van GAIA, samen aan. Ook JBC en Bershka gingen al bontvrij.

 

Lijst handelaars zonder bont wordt steeds langer

“Onze lijst ‘Handelaars zonder bont’ wordt steeds langer”, zegt Ann De Greef van GAIA. “Het ethische engagement van Torfs zorgt ervoor dat duizenden dieren gespaard worden van een wrede dood enkel en alleen voor hun pels.”

 

Dierenrechtenorganisatie GAIA onderhandelt, als lid van de internationale coalitie ‘Fur Free Alliance’, met grote kledingmerken om niet langer dierenbont te verkopen. De bedoeling is dat zoveel mogelijk bedrijven het programma 'Fur Free Retailer' (in het Nederlands 'Handelaars zonder bont') ondertekenen.

 

Dat lijkt steeds beter te lukken, want na onder meer JBC en Bershka onderschrijft nu ook Torfs het programma. “Toen ik meer dan 30 jaar geleden in de schoenenretail begon te werken, waren laarsjes met konijnenbont heel populair. Dat lijkt vandaag ondenkbaar te zijn. Dat stemt mij hoopvol over de evolutie van ons collectief geweten", zegt Torfs-CEO Wouter Torfs.

 

“Opnieuw wordt duidelijk dat het perfect mogelijk is mode en ethiek te combineren”, vindt ook De Greef. “Het doden van wilde dieren, zoals nertsen, enkel voor hun vacht is niet meer van deze tijd: niet voor de consument en ook niet meer voor de modewereld.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.