Schoenenmerk Clarks ziet winst sterk terugvallen

Schoenenmerk Clarks ziet winst sterk terugvallen

Schoenenmerk Clarks heeft het voorbije jaar een flinke terugval gekend op vlak van operationele winst. Dat was te wijten aan moeilijke omstandigheden in Europa en Amerika.

Niet voldaan aan eigen verwachtingen

De omzet steeg nochtans met 2,6% naar 1,533 miljard pond (1,9 miljard euro), maar de operationele winst daalde van 112,7 miljoen pond (142 miljoen euro) naar 45,8 miljoen pond (58 miljoen euro). Daarmee voldoet Clarks niet aan de eigen verwachtingen: in september had het bedrijf nog laten verstaan dat de resultaten voor de tweede helft van het jaar minder sterk zouden zijn dan voorspeld en meer in lijn met wat een jaar eerder werd gepresteerd, maar zelfs die bijgestelde voorspellingen werden dus niet gehaald.

 

Clarks is momenteel druk bezig met een reorganisatie van het bedrijf, waarbij in februari 170 mensen hun job al verloren. Daarnaast wil het ook de problemen rond oplopende kosten en voorraadbeheer aanpakken. Zo fuseerde het al de Britse activiteiten met die op het Europese vasteland, net zoals die op de Amerikaanse continenten en in Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top