Schoenenmerk Clarks ziet winst sterk terugvallen | RetailDetail

Schoenenmerk Clarks ziet winst sterk terugvallen

Schoenenmerk Clarks ziet winst sterk terugvallen

Schoenenmerk Clarks heeft het voorbije jaar een flinke terugval gekend op vlak van operationele winst. Dat was te wijten aan moeilijke omstandigheden in Europa en Amerika.

Niet voldaan aan eigen verwachtingen

De omzet steeg nochtans met 2,6% naar 1,533 miljard pond (1,9 miljard euro), maar de operationele winst daalde van 112,7 miljoen pond (142 miljoen euro) naar 45,8 miljoen pond (58 miljoen euro). Daarmee voldoet Clarks niet aan de eigen verwachtingen: in september had het bedrijf nog laten verstaan dat de resultaten voor de tweede helft van het jaar minder sterk zouden zijn dan voorspeld en meer in lijn met wat een jaar eerder werd gepresteerd, maar zelfs die bijgestelde voorspellingen werden dus niet gehaald.

 

Clarks is momenteel druk bezig met een reorganisatie van het bedrijf, waarbij in februari 170 mensen hun job al verloren. Daarnaast wil het ook de problemen rond oplopende kosten en voorraadbeheer aanpakken. Zo fuseerde het al de Britse activiteiten met die op het Europese vasteland, net zoals die op de Amerikaanse continenten en in Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.