Schoenretailer vanHaren betreedt de Belgische markt | RetailDetail

Schoenretailer vanHaren betreedt de Belgische markt

Schoenretailer vanHaren betreedt de Belgische markt
Krein Bons en Bie Buelens

Met de Nederlandse schoenketen vanHaren, onderdeel van de Deichmann-groep, komt een ‘value retailer’ van Europees formaat naar België. “We bieden schoenen voor het hele gezin aan, met de allerbeste kwaliteit tegen de laagste prijs.”

Inkoopmacht

Wie de schoenenbranche een beetje volgt, kon de stap naar België misschien wel zien aankomen: België is één van de weinige witte vlekken in Europa voor de Deichmann-groep. De schoenspecialist gelooft de Belgische consument te kunnen verleiden met zijn prijs-kwaliteitverhouding. Naar het voorbeeld van het Duitse Deichmann ontpopte vanHaren zich immers als een ware ‘value retailer’: “We bieden de allerbeste kwaliteit aan tegen de laagste prijs. Die claim kunnen we waarmaken dankzij het enorme schaalvoordeel dat de groep Deichmann biedt”, zegt CEO Krein Bons. 

 

Die positionering schept kansen voor vanHaren in België, meent Bie Buelens, die samen met Robert Vos de Belgische directie vormt. “Er ontbrak een retailer als vanHaren op de Belgische markt. Het aanbod van vanHaren past namelijk goed bij de Belgische bevolking: we zijn er voor iedereen en voeren een breed en kwalitatief aanbod van zowel huismerken als bekende A-merken zoals Nike en Adidas, tegen prijzen die significant lager zijn dan die van de bekende spelers in het middensegment. Daar zien we potentieel.” De Belgische schoenmarkt telt immers nog vrij veel kleinere spelers. Zij kunnen deze prijzen niet garanderen omdat zij er niet de inkoopkracht voor hebben.

 

Triple A-locaties

Of het prijsverschil dan echt zo groot is? Toch wel, vernemen we: “We verkopen schoenen tussen pakweg 20 en 80 euro, van een kwaliteit die merkbaar beter is dan die van de echte discounters.” Net als in Nederland gaat vanHaren voor triple A-locaties in de steden, in panden van minstens 300 m², maar de keten ambieert ook winkelcentra en kwalitatieve panden in de periferie (600 à 900 m²). 

 

“De contracten voor de eerste drie panden zijn getekend: in april openen we in Aalst en Sint-Joris-Winge, in het najaar volgt Genk. Die locaties gaan we grondig testen. Intussen worden ons heel wat winkels aangeboden, die we rustig gaan bekijken.” Op een concreet aantal openingen laat vanHaren zich echter niet vastpinnen. “We willen gezond groeien. Dat is het belangrijkste!” 

 

Bovendien wil vanHaren een echte omnichannelspeler zijn: vanharen.be komt vanaf 1 april online. “Wij noemen het niet ‘online’, maar wel ‘no line’. Consumenten zijn meer dan ooit in staat om zich 24/7 te oriënteren en te bepalen wat, wanneer en waar zij kopen. Beide kanalen versterken elkaar”, zegt Bons.

 

Bijna een eeuw od

De keten werd in 1929 opgericht door Ivo vanHaren, die schoenen produceerde en verkocht in eigen winkels. Omdat er geen opvolging was in de familie vanHaren, werd de onderneming in 1985 verkocht aan het Duitse familiebedrijf Deichmann. Vandaag is de Nederlandse keten goed voor een omzet van ruim 160 miljoen euro met 142 winkels en een webshop. vanHaren verkoopt schoenen voor het hele gezin, in ruime en moderne winkels volgens een ‘rack room’ concept, waarbij alle schoenen overzichtelijk in de winkel staan, zodat klanten zelf kunnen rondneuzen.

 

De Deichmann-groep in cijfers
•    Nummer één in de wereld
•    172 miljoen paar schoenen
•    24 landen (binnenkort dus 25)
•    3710 winkels
•    37.300 medewerkers
•    5,3 miljard euro omzet

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top