Schoenretailer vanHaren betreedt de Belgische markt | RetailDetail

Schoenretailer vanHaren betreedt de Belgische markt

Schoenretailer vanHaren betreedt de Belgische markt
Krein Bons en Bie Buelens

Met de Nederlandse schoenketen vanHaren, onderdeel van de Deichmann-groep, komt een ‘value retailer’ van Europees formaat naar België. “We bieden schoenen voor het hele gezin aan, met de allerbeste kwaliteit tegen de laagste prijs.”

Inkoopmacht

Wie de schoenenbranche een beetje volgt, kon de stap naar België misschien wel zien aankomen: België is één van de weinige witte vlekken in Europa voor de Deichmann-groep. De schoenspecialist gelooft de Belgische consument te kunnen verleiden met zijn prijs-kwaliteitverhouding. Naar het voorbeeld van het Duitse Deichmann ontpopte vanHaren zich immers als een ware ‘value retailer’: “We bieden de allerbeste kwaliteit aan tegen de laagste prijs. Die claim kunnen we waarmaken dankzij het enorme schaalvoordeel dat de groep Deichmann biedt”, zegt CEO Krein Bons. 

 

Die positionering schept kansen voor vanHaren in België, meent Bie Buelens, die samen met Robert Vos de Belgische directie vormt. “Er ontbrak een retailer als vanHaren op de Belgische markt. Het aanbod van vanHaren past namelijk goed bij de Belgische bevolking: we zijn er voor iedereen en voeren een breed en kwalitatief aanbod van zowel huismerken als bekende A-merken zoals Nike en Adidas, tegen prijzen die significant lager zijn dan die van de bekende spelers in het middensegment. Daar zien we potentieel.” De Belgische schoenmarkt telt immers nog vrij veel kleinere spelers. Zij kunnen deze prijzen niet garanderen omdat zij er niet de inkoopkracht voor hebben.

 

Triple A-locaties

Of het prijsverschil dan echt zo groot is? Toch wel, vernemen we: “We verkopen schoenen tussen pakweg 20 en 80 euro, van een kwaliteit die merkbaar beter is dan die van de echte discounters.” Net als in Nederland gaat vanHaren voor triple A-locaties in de steden, in panden van minstens 300 m², maar de keten ambieert ook winkelcentra en kwalitatieve panden in de periferie (600 à 900 m²). 

 

“De contracten voor de eerste drie panden zijn getekend: in april openen we in Aalst en Sint-Joris-Winge, in het najaar volgt Genk. Die locaties gaan we grondig testen. Intussen worden ons heel wat winkels aangeboden, die we rustig gaan bekijken.” Op een concreet aantal openingen laat vanHaren zich echter niet vastpinnen. “We willen gezond groeien. Dat is het belangrijkste!” 

 

Bovendien wil vanHaren een echte omnichannelspeler zijn: vanharen.be komt vanaf 1 april online. “Wij noemen het niet ‘online’, maar wel ‘no line’. Consumenten zijn meer dan ooit in staat om zich 24/7 te oriënteren en te bepalen wat, wanneer en waar zij kopen. Beide kanalen versterken elkaar”, zegt Bons.

 

Bijna een eeuw od

De keten werd in 1929 opgericht door Ivo vanHaren, die schoenen produceerde en verkocht in eigen winkels. Omdat er geen opvolging was in de familie vanHaren, werd de onderneming in 1985 verkocht aan het Duitse familiebedrijf Deichmann. Vandaag is de Nederlandse keten goed voor een omzet van ruim 160 miljoen euro met 142 winkels en een webshop. vanHaren verkoopt schoenen voor het hele gezin, in ruime en moderne winkels volgens een ‘rack room’ concept, waarbij alle schoenen overzichtelijk in de winkel staan, zodat klanten zelf kunnen rondneuzen.

 

De Deichmann-groep in cijfers
•    Nummer één in de wereld
•    172 miljoen paar schoenen
•    24 landen (binnenkort dus 25)
•    3710 winkels
•    37.300 medewerkers
•    5,3 miljard euro omzet

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.