Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren de vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de talloze (Oosterse) textielateliertjes aanklaagt, heeft gisteren de 'medaille van de Europese Burger' gekregen. Die wordt jaarlijks toegekend door het Europees Parlement.

"Bindende regels nodig"

In de Brusselse Beursschouwburg kreeg de Schone Kleren Campagne gisteren de 'medaille van de Europese Burger' uit handen van Europarlementslid Ivo Belet. Het Europees Parlement kent die (symbolische) prijs sinds 2008 toe aan initiatieven die grensoverschrijdende samenwerking en het wederzijdse begrip binnen de EU bevorderen.

 

Het was Belet die de organisatie had voorgedragen omwille van "de uitstraling van de Schone Kleren Campagne in 16 Europese landen" en het feit dat "de campagne intussen uitgegroeid [is] tot een internationaal netwerk van vakbonden, ngo's en consumentenorganisaties". In zijn toespraak erkende hij dat er bindende regels nodig zijn waar bedrijven zich aan moeten houden en beloofde om zich daar als Europarlementariër voor in te zetten.

 

Hulde aan kledingarbeiders

"Kledingarbeiders zijn te waardevol om als gereedschap behandeld te worden. Ze verdienen goede werkomstandigheden, leefbare lonen, een veilige werkplek en sociale bescherming", zo zei Sara Ceustermans, die als coördinatrice van de Schone Kleren Campagne de medaille in ontvangst nam (foto).

 

"Veel moedige mannen en vrouwen vechten onvermoeibaar om deze werknemers te verenigen, hen bewust te maken van hun rechten, hen te verdedigen via sociale dialoog en actie te voeren wanneer werkgevers en overheden hen bedreigen. Heel vaak riskeren vakbondsleiders hun leven. Mijn bewondering gaat naar hen. Deze Europese medaille is ook voor hen."

 

De uitreiking werd bijgewoond door tientallen vertegenwoordigers uit het internationale Schone Kleren-netwerk: zij zijn in Brussel bijeen voor het driedaagse 'Living Wage Now'-forum met internationale kledingmerken, kledingarbeiders en hun vakbondsleiders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top