Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’ | RetailDetail

Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren de vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de talloze (Oosterse) textielateliertjes aanklaagt, heeft gisteren de 'medaille van de Europese Burger' gekregen. Die wordt jaarlijks toegekend door het Europees Parlement.

"Bindende regels nodig"

In de Brusselse Beursschouwburg kreeg de Schone Kleren Campagne gisteren de 'medaille van de Europese Burger' uit handen van Europarlementslid Ivo Belet. Het Europees Parlement kent die (symbolische) prijs sinds 2008 toe aan initiatieven die grensoverschrijdende samenwerking en het wederzijdse begrip binnen de EU bevorderen.

 

Het was Belet die de organisatie had voorgedragen omwille van "de uitstraling van de Schone Kleren Campagne in 16 Europese landen" en het feit dat "de campagne intussen uitgegroeid [is] tot een internationaal netwerk van vakbonden, ngo's en consumentenorganisaties". In zijn toespraak erkende hij dat er bindende regels nodig zijn waar bedrijven zich aan moeten houden en beloofde om zich daar als Europarlementariër voor in te zetten.

 

Hulde aan kledingarbeiders

"Kledingarbeiders zijn te waardevol om als gereedschap behandeld te worden. Ze verdienen goede werkomstandigheden, leefbare lonen, een veilige werkplek en sociale bescherming", zo zei Sara Ceustermans, die als coördinatrice van de Schone Kleren Campagne de medaille in ontvangst nam (foto).

 

"Veel moedige mannen en vrouwen vechten onvermoeibaar om deze werknemers te verenigen, hen bewust te maken van hun rechten, hen te verdedigen via sociale dialoog en actie te voeren wanneer werkgevers en overheden hen bedreigen. Heel vaak riskeren vakbondsleiders hun leven. Mijn bewondering gaat naar hen. Deze Europese medaille is ook voor hen."

 

De uitreiking werd bijgewoond door tientallen vertegenwoordigers uit het internationale Schone Kleren-netwerk: zij zijn in Brussel bijeen voor het driedaagse 'Living Wage Now'-forum met internationale kledingmerken, kledingarbeiders en hun vakbondsleiders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.