Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’ | RetailDetail

Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren de vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de talloze (Oosterse) textielateliertjes aanklaagt, heeft gisteren de 'medaille van de Europese Burger' gekregen. Die wordt jaarlijks toegekend door het Europees Parlement.

"Bindende regels nodig"

In de Brusselse Beursschouwburg kreeg de Schone Kleren Campagne gisteren de 'medaille van de Europese Burger' uit handen van Europarlementslid Ivo Belet. Het Europees Parlement kent die (symbolische) prijs sinds 2008 toe aan initiatieven die grensoverschrijdende samenwerking en het wederzijdse begrip binnen de EU bevorderen.

 

Het was Belet die de organisatie had voorgedragen omwille van "de uitstraling van de Schone Kleren Campagne in 16 Europese landen" en het feit dat "de campagne intussen uitgegroeid [is] tot een internationaal netwerk van vakbonden, ngo's en consumentenorganisaties". In zijn toespraak erkende hij dat er bindende regels nodig zijn waar bedrijven zich aan moeten houden en beloofde om zich daar als Europarlementariër voor in te zetten.

 

Hulde aan kledingarbeiders

"Kledingarbeiders zijn te waardevol om als gereedschap behandeld te worden. Ze verdienen goede werkomstandigheden, leefbare lonen, een veilige werkplek en sociale bescherming", zo zei Sara Ceustermans, die als coördinatrice van de Schone Kleren Campagne de medaille in ontvangst nam (foto).

 

"Veel moedige mannen en vrouwen vechten onvermoeibaar om deze werknemers te verenigen, hen bewust te maken van hun rechten, hen te verdedigen via sociale dialoog en actie te voeren wanneer werkgevers en overheden hen bedreigen. Heel vaak riskeren vakbondsleiders hun leven. Mijn bewondering gaat naar hen. Deze Europese medaille is ook voor hen."

 

De uitreiking werd bijgewoond door tientallen vertegenwoordigers uit het internationale Schone Kleren-netwerk: zij zijn in Brussel bijeen voor het driedaagse 'Living Wage Now'-forum met internationale kledingmerken, kledingarbeiders en hun vakbondsleiders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Juttu steekt de taalgrens over

13/02/2018

Juttu, de zusterketen van A.S. Adventure, is klaar om heel België te veroveren. Na winkels in Antwerpen, Roeselare en Brugge komt er volgende maand een vestiging in Brussel en een Franstalige webshop. Ook Gent krijgt binnenkort een eigen vestiging.

Back to top