Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren de vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de talloze (Oosterse) textielateliertjes aanklaagt, heeft gisteren de 'medaille van de Europese Burger' gekregen. Die wordt jaarlijks toegekend door het Europees Parlement.

"Bindende regels nodig"

In de Brusselse Beursschouwburg kreeg de Schone Kleren Campagne gisteren de 'medaille van de Europese Burger' uit handen van Europarlementslid Ivo Belet. Het Europees Parlement kent die (symbolische) prijs sinds 2008 toe aan initiatieven die grensoverschrijdende samenwerking en het wederzijdse begrip binnen de EU bevorderen.

 

Het was Belet die de organisatie had voorgedragen omwille van "de uitstraling van de Schone Kleren Campagne in 16 Europese landen" en het feit dat "de campagne intussen uitgegroeid [is] tot een internationaal netwerk van vakbonden, ngo's en consumentenorganisaties". In zijn toespraak erkende hij dat er bindende regels nodig zijn waar bedrijven zich aan moeten houden en beloofde om zich daar als Europarlementariër voor in te zetten.

 

Hulde aan kledingarbeiders

"Kledingarbeiders zijn te waardevol om als gereedschap behandeld te worden. Ze verdienen goede werkomstandigheden, leefbare lonen, een veilige werkplek en sociale bescherming", zo zei Sara Ceustermans, die als coördinatrice van de Schone Kleren Campagne de medaille in ontvangst nam (foto).

 

"Veel moedige mannen en vrouwen vechten onvermoeibaar om deze werknemers te verenigen, hen bewust te maken van hun rechten, hen te verdedigen via sociale dialoog en actie te voeren wanneer werkgevers en overheden hen bedreigen. Heel vaak riskeren vakbondsleiders hun leven. Mijn bewondering gaat naar hen. Deze Europese medaille is ook voor hen."

 

De uitreiking werd bijgewoond door tientallen vertegenwoordigers uit het internationale Schone Kleren-netwerk: zij zijn in Brussel bijeen voor het driedaagse 'Living Wage Now'-forum met internationale kledingmerken, kledingarbeiders en hun vakbondsleiders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top