Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’ | RetailDetail

Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne krijgt ‘medaille van de Europese Burger’

Schone Kleren Campagne, de ngo die al jaren de vaak erbarmelijke arbeidsomstandigheden in de talloze (Oosterse) textielateliertjes aanklaagt, heeft gisteren de 'medaille van de Europese Burger' gekregen. Die wordt jaarlijks toegekend door het Europees Parlement.

"Bindende regels nodig"

In de Brusselse Beursschouwburg kreeg de Schone Kleren Campagne gisteren de 'medaille van de Europese Burger' uit handen van Europarlementslid Ivo Belet. Het Europees Parlement kent die (symbolische) prijs sinds 2008 toe aan initiatieven die grensoverschrijdende samenwerking en het wederzijdse begrip binnen de EU bevorderen.

 

Het was Belet die de organisatie had voorgedragen omwille van "de uitstraling van de Schone Kleren Campagne in 16 Europese landen" en het feit dat "de campagne intussen uitgegroeid [is] tot een internationaal netwerk van vakbonden, ngo's en consumentenorganisaties". In zijn toespraak erkende hij dat er bindende regels nodig zijn waar bedrijven zich aan moeten houden en beloofde om zich daar als Europarlementariër voor in te zetten.

 

Hulde aan kledingarbeiders

"Kledingarbeiders zijn te waardevol om als gereedschap behandeld te worden. Ze verdienen goede werkomstandigheden, leefbare lonen, een veilige werkplek en sociale bescherming", zo zei Sara Ceustermans, die als coördinatrice van de Schone Kleren Campagne de medaille in ontvangst nam (foto).

 

"Veel moedige mannen en vrouwen vechten onvermoeibaar om deze werknemers te verenigen, hen bewust te maken van hun rechten, hen te verdedigen via sociale dialoog en actie te voeren wanneer werkgevers en overheden hen bedreigen. Heel vaak riskeren vakbondsleiders hun leven. Mijn bewondering gaat naar hen. Deze Europese medaille is ook voor hen."

 

De uitreiking werd bijgewoond door tientallen vertegenwoordigers uit het internationale Schone Kleren-netwerk: zij zijn in Brussel bijeen voor het driedaagse 'Living Wage Now'-forum met internationale kledingmerken, kledingarbeiders en hun vakbondsleiders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.