Scotch & Soda leent 30 miljoen na coronaverlies

Etalage winkel van retailer Scotch & Soda
Foto: gallofilm / Shutterstock.com

Scotch & Soda leent 30 miljoen euro om de schade van de coronacrisis te boven te komen. Door de pandemie daalde de omzet met 12% in het voorbije boekjaar en zakte de Nederlandse modeketen diep weg in het rood.

 

Fikse afboeking op goodwill

Modemerk Scotch & Soda kreeg in de afgelopen periode twee kapitaalinjecties van zijn eigenaar Sun Capital, ter waarde van 15 miljoen euro in totaal. Ook bij de banken leende de kledingretailer nog eens 15 miljoen euro, waarbij het beroep deed op een steunregeling van de Nederlandse overheid: de overheid staat naar aanleiding van de coronacrisis garant voor een som tot 80% van het geleende bedrag.


Dat bericht het Financieele Dagblad aan de hand van het jaarverslag, aangezien het gebroken boekjaar van de keten afliep op 31 mei. Sterk getekend door de coronacrisis, ging de omzet in het voorbije jaar met 12% achteruit tot 290,6 miljoen euro. Het verlies vertienvoudigde zelfs, van 12,9 miljoen euro in boekjaar 2018/2019 naar 159,6 miljoen euro nu. 


Het verlies is grotendeels te wijten aan een afboeking van 95 miljoen euro op de goodwill die Sun Capital betaalde bij de acquisitie van Scotch & Soda in 2011. Vooral de groothandelsactiviteiten en de eigen retail werden door de coronacrisis plots minder waard. 

 

Geen ontslagen of sluitingen

Toch komt het volgens CFO Thomas Bervoets niet tot een reorganisatie. Er zullen geen ontslagen vallen en ook winkelsluitingen blijken niet nodig te zijn. Hoewel Covid-19 “in de toekomst zeker nog tegenwind” zal bezorgen, kan het modelabel er door de herfinanciering weer tegen, meent Bervoets.


De zomer zorgde immers alweer voor herstel, met een omzet in het voorbije eerste kwartaal (tot en met augustus) die het vorige jaar opnieuw benaderde. Dat was mede met dank aan e-commerce, want de onlineverkoop verdubbelde. Ook wist het bedrijf de voorraden terug te dringen. Voor het nieuwe seizoen heeft Scotch & Soda weliswaar veel minder stock ingekocht.

 

Alweer expansieplannen

Scotch & Soda ziet zelfs nog expansiepotentieel. In de voorbije maanden gingen al nieuwe winkels open in Maastricht, Bonn, Austin en New Jersey, maar ook in andere markten waar het merk nog kan groeien, zullen nog nieuwe vestigingen komen. Bervoets denkt daarbij aan Duitsland en Frankrijk. Vandaag telt het merk 249 eigen boetieks in 70 landen.


Paradoxaal genoeg moet die expansie voor kostenverlagingen zorgen: de moderetailer probeert een “huurverlaging in de ene winkel compenseren met de opening van een nieuwe Scotch & Soda bij dezelfde verhuurder”. De keten onderhandelt momenteel lagere huurprijzen met zijn winkeleigenaars, nadat ze tijdens de lockdown de helft van haar verlies met de verhuurders heeft gedeeld.