Slanker Nike wil vlugger inspelen op markttrends | RetailDetail

Slanker Nike wil vlugger inspelen op markttrends

Slanker Nike wil vlugger inspelen op markttrends

De Amerikaanse sportkledinggigant Nike wil afslanken en schrapt 2% van zijn personeelsbestand. 1.400 van de zowat 70.000 jobs wereldwijd staan op de tocht.

Focus op 12 kernsteden

Met de afslankingsoperatie wil het bedrijf zijn kosten terugdringen, nu de verkoop minder vlot loopt. Het ondervindt steeds meer concurrentie van producenten van klassieke kleding die hun producten sportieve toetsen meegeven. De doorbraak van de online handel heeft die trend alleen maar versterkt.

 

Tegelijk wil Nike meer focussen op een twaalf kernsteden: Barcelona, Berlijn, Londen, Los Angeles, Mexico-stad, Milaan, New York, Parijs, Peking, Seoel en Shanghai. 80% van de groei van het merk tot 2020 zou uit die regio’s moeten komen. En dat is ambitieus. Het groeiplan voorziet in een stijging van de omzet van 30,6 miljard dollar in 2015 naar 50 miljard in 2020. Door zijn inspanningen te concentreren op een aantal kernmarkten, wil Nike zijn inspanningen inzake marketing en logistiek zo efficiënt mogelijk inzetten.

 

Ook wil het in die geselecteerde markten vlugger kunnen inspelen op de steeds snellere markttrends door de ontwikkelingstijd voor nieuwe producten te halveren. Ten slotte wordt ook de interne organisatie aangepak, zo zal Nike wereldwijd nog vier in plaats van zes zones kennen: Noord-Amerika, Europa, Middden-Oosten/Afrika en China/Azië/Pacific/Latijns-Amerika.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.