Slecht weer betekende slechte verkoop voor moderetailers

Slecht weer betekende slechte verkoop voor moderetailers

46% van de moderetailers zag de voorbije weken de verkoop van de lente- en zomercollectie afnemen. Bij 17% nam de verkoop dan weer toe.

Minder problemen voor omnichannelbedrijven

De handelaars wijzen daarvoor naar het slechte weer en (in mindere mate) ook naar de aanslagen op 22 maart in Brussel en de nasleep daarvan. “Van echt lenteweer is tot nu toe, op een dag of twee na, nog geen sprake geweest, waardoor consumenten weinig zin hebben om lente- en zomerkledij en -schoeisel in te slaan”, klinkt het bij de handelaars.

 

Uit een bevraging van het NSZ bij 275 kleding- en schoenenwinkels blijkt ook dat omnichannelbedrijven beter bestand zijn tegen dit soort externe factoren. In die categorie daalde bij slechts 27% van de bedrijven de omzet. Ook winkels die zich in een overdekte plaats bevinden, zoals een winkelcentrum, hadden iets minder last van het slechte weer.