Sonia Rykiel krijgt online tweede leven

Voormalige winkel van Sonia Rykiel in Parijs
Foto: Dani Berszt / Shutterstock.com

Het modemerk Sonia Rykiel verrijst uit zijn assen: na het faillissement vorig jaar, zorgen twee medeoprichters van Showroomprivé voor een herlancering online. Later volgen ook weer fysieke winkels.

 

100 bestemmingen

Sonia Rykiel is terug: het modelabel krijgt een tweede leven door toedoen van Eric en Michael Dayan, twee medeoprichters van aanbiedingensite Showroomprivé. In december 2019 kochten ze het stukje “Franse erfgoed”, zoals ze het zelf noemden, of toch de resten daarvan: ze namen de naam, archieven en voorraden over uit het faillissement.


Nu zorgen ze voor een herlancering met behulp van een internationale webshop. De onlineboetiek past zich aan de herkomst van de klant aan en wil zo consumenten wereldwijd bedienen: de site verandert automatisch de taal, het belastingtarief, de transportkosten en de munteenheid naargelang de bezoeker. Volgens BFM Business kan de website zich aanpassen aan ruim 100 bestemmingen en 30 munteenheden.

 

53ste verjaardag

Op de vooravond van de 53ste verjaardag van het merk wil de e-shop weer “een echte showcase” zijn voor het huis, door iconische stukken samen te brengen in dezelfde ruimte. Voorlopig wordt dit het enige verkooppunt, maar later volgen ook nog fysieke winkels. Eigenaars Eric en Michael Dayan hebben de operationele leiding van Showroomprivé verlaten en leggen zich volledig toe op de doorstart.


In 2016 overleed de oprichtster zelf op 86-jarige leeftijd, kort daarna zagen de Chinese eigenaars zich genoodzaakt een kwart van de medewerkers te ontslaan in een reorganisatie. De verliezen bleven zich niettemin opstapelen. Uiteindelijk viel in juli 2019 het doek over het modehuis.