Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie

Steeds meer kledingwinkels lokken klanten met gastronomie
Engelhorn.de

Steeds meer kledingwinkels in Duitse steden hebben een nieuwe manier gevonden om klanten te lokken: het aanbieden van drankjes of zelfs volledige maaltijden. Een modewinkel uit Mannheim heeft zelfs een tweesterrenrestaurant onder dak.

Sfeer en beleving

Een van de pioniers op dat vlak in Duitsland is de keten Breuninger. In de vestigingen van die modeketen in Stuttgart en Düsseldorf zijn de twee enige filialen op het vasteland van de bar Sansibar te vinden. “Gastronomie is een bijzonder belangrijk onderdeel van ons businessmodel. Het draagt bij aan de sfeer en de beleving”, zegt een woordvoerder van Breuninger aan Fashion Network.

 

Sommige modebedrijven durven zelfs nog een stap verder te gaan dan Breuninger: bij Engelhorn in Mannheim zijn een champagnebar en verschillende restaurants te vinden. Een daarvan, Opus V, werd onlangs zelfs bekroond met twee Michelin-sterren. Daarnaast biedt Engelhorn ook kooklessen aan. “We willen mensen omwille van de groei van e-commerce een aanleiding geven om toch naar de stad te komen”, zegt mede-eigenaar Andreas Hilgenstock. “Je kunt het internet immers niet eten, ruiken of proeven.”

 

Ook in Benelux

Natuurlijk zijn het niet enkel de Duitse modewinkels die wel een voordeel zien in ‘blurring’, waarbij twee retailtakken met elkaar worden gecombineerd. Ook in België en Nederland zijn er de voorbije jaren al verschillende voorbeelden van te vinden. In januari 2015 opende hotelketen Van der Valk een eerste versmarkt in een van de hotels. In de toekomst moet bij elke vestiging van de keten zo’n versmarkt te vinden zijn. Door de aankopen voor het hotel, het restaurant en de versmarkt te combineren, kan Van der Valk zelfs bijzonder competitieve prijzen aanbieden.

 

Ook Nederlandse supermarktketens zien wel brood in blurring. Zo wil Albert Heijn bij een flink aantal vestigingen een koffiecafé of een restaurant openen, en heeft Plus al geëxperimenteerd met een pop-uprestaurant. De Food Markets van Jumbo en het concept World of Food van Dekamarkt drijven dat idee zelfs nog een beetje verder.

 

In België is het bekendste voorbeeld van blurring misschien wel de Wasbar, waar klanten rustig iets kunnen drinken of eten, terwijl ze hun was doen. In Antwerpen opende in oktober van vorig jaar dan weer een pop-up waarbij een fietsenwinkel en een boekhandelaar tijdelijk onder een dak te vinden waren. Op kleine schaal zijn er in zowel Nederland en België al verschillende modewinkels of pakweg kapperszaken te vinden, waar de klanten een hapje of een drankje krijgen aangeboden.

 

Tegenstand

Niet iedereen is even tevreden met blurring, zoals bleek uit een kort geding dat de Nederlandse SlijtersUnie had aangespannen tegen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Die laatste had een proefproject op poten gezet, waarbij mengvormen van winkels en horeca tijdelijk werden toegelaten. De SlijtersUnie vond dat een overtreding van de Drank- en Horecawet, maar kreeg ongelijk van de rechter.

 

De oermoeder van blurring is misschien wel Ikea, dat al jaren succes oogst met de eigen restaurants en de verkoop van Zweedse voeding. Daar werd het concept zelfs zo’n groot succes dat sommige klanten nog enkel naar de woonwinkels komen om een maaltijd te eten en Ikea denkt nu zelfs aan een keten van losstaande restaurants

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Back to top