Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Stella McCartney kleeft bedrag op milieu-impact

Modelabel Stella McCartney heeft voor het eerst een milieuwinst- en verliesrekening vrijgegeven. Daarin plakt het een waarde op de milieu-impact van het bedrijf. Die is in de afgelopen drie jaar opgelopen tot 5,5 miljoen euro.

 

Ecologische voetafdruk 35 procent lager

De milieu-impact van het modehuis bedraagt vandaag 7 procent meer dan drie jaar geleden, maar Stella McCartney wijt dat voornamelijk aan de sterke groei van het merk. In 2015 behaalde het bedrijf immers zijn beste resultaten sinds de oprichting in 2001.

 

De gemiddelde ecologische voetafdruk is de afgelopen drie jaar wel gedaald met 35 procent per kilogram aan gebruikt materiaal. De gemiddelde impact per kilo is nu 7,69 euro. In 2013 was dat nog 11,82 euro.

 

"Mode is een industrie die een belangrijke impact op de aarde heeft. Het gaat niet alleen om coole kleding en trends,” zegt Stella McCartney in reactie op de resultaten. “Ikzelf en mijn gehele team dagen onszelf en de industrie iedere dag uit: Wat kunnen we beter doen? Kunnen we verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor wat we doen en wat we maken? In de afgelopen drie jaar hebben we ons sterk ingezet voor het verminderen van de milieu-impact. We zijn niet perfect, maar we zullen deze inspanningen voortzetten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.