Sterk derde kwartaal voor Adidas | RetailDetail

Sterk derde kwartaal voor Adidas

Sterk derde kwartaal voor Adidas
Shutterstock

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Opmars in China en online

De totale omzet van het Duitse sportbedrijf groeide met 8,7% naar 5,677 miljard euro, bij gelijke wisselkoersen was er zelfs een omzetgroei van 12%. Dat is wel fors minder dan de groei in het tweede kwartaal, toen de omzet er met 20% op vooruit ging. De grootste sprong maakt Adidas in China (+23,1%) en Noord-Amerika (+18,5%). In West-Europa was de omzetgroei met 6,3% een stuk kleiner. Niet overal waren er positieve resultaten: in Rusland tuimelde de omzet met 11,1% naar beneden, terwijl in Japan de omzet met 8,2% daalde. Voor wisselkoerseffecten ging de omzet in Japan er wel met 2,7% op vooruit.

 

Het merk Adidas groeide met 9,7% ten opzichte van een jaar eerder, maar bij Reebok daalde de omzet met 1,6%. E-commerce blijft een belangrijke groeifactor, want daar steeg de omzet met 39%.

 

Ondanks de ietwat teleurstellende groei wist Adidas de marges in het derde kwartaal op te drijven, waardoor de operationele winst met 34,6% groeide naar 795 miljoen euro. De nettowinst maakte een sprong van 36,1% naar 527 miljoen euro. “De strategische groeiregio’s van het bedrijf – Noord-Amerika, China en e-commerce – waren opnieuw de stuwende krachten van onze sterke prestatie in het derde kwartaal. We zijn vooral tevreden over de kwaliteit van onze groei, wat zich toont in de uitzonderlijke verbetering van de winstgevendheid in het derde kwartaal”, zegt CEO Kasper Rorsted.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.