Sterke dollar drukt winst H&M | RetailDetail

Sterke dollar drukt winst H&M

Sterke dollar drukt winst H&M

De Zweedse modegroep H&M heeft in het boekjaar 2016, dat op 30 november ten einde liep, zijn omzet met 7% zien stijgen. Omwille van een sterke dollar en meer kortingen daalde de winst wel ten opzichte van een jaar eerder.

Inzetten op expansie

De omzet van H&M groeide in 2016 naar 222,9 miljard Zweedse kroon (23,6 miljard euro). Ondanks die mooie groei daalde de winst na belastingen wel naar 18,6 miljard Zweedse kroon (2 miljard euro), wat volgens H&M te wijten was aan hogere kosten vanwege de sterke positie van de dollar en meer kortingen in de winkels. Het aantal winkels van H&M groeide in 2016 met 427 filialen naar 4.351 in 64 markten. Online is H&M actief in 35 landen, elf meer dan eind 2015.

 

Ook in 2017 blijft H&M verder inzetten op expansie: zo wil het opnieuw ongeveer 430 nieuwe winkels openen, onder andere voor het eerst in Kazachstan, Colombia, IJsland, Vietnam en Georgië. H&M zal ook wel zijn bestaande netwerk herbekijken en mogelijk moeten onrendabele winkels verhuizen of de deuren sluiten.

 

De meeste nieuwe winkels zullen van het merk H&M zijn, ongeveer 70 tot 80 vestigingen zullen onder een zustermerk werken. Daarnaast komen er ook online zes nieuwe markten bij. H&M verwacht dan ook dat de omzet voor het lopende boekjaar met 10 tot 15% de hoogte zal ingaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.