Sterke groei voor Nike in Azië

Sterke groei voor Nike in Azië

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft het Amerikaanse sportmerk Nike een sterke groei gehaald in Azië. Over de hele lijn was er sprake van een groei van 5%, al voldeed het bedrijf niet helemaal aan de verwachtingen van analisten.

Sterke winststijging

In het derde kwartaal haalde Nike een omzet van 8,4 miljard dollar (7,8 miljard euro): ondanks een groei van 5% is dat net iets minder dan wat analisten hadden verwacht. Toch steeg de winst van Nike met een vijfde naar 1,1 miljard dollar (iets meer dan een miljard euro). “De kracht van de diverse en globale portfolio van Nike heeft opnieuw gezorgd voor een solide kwartaal van groei en winstgevendheid”, zegt CEO Mark Parker.

 

De omzet van het Nike-merk steeg bij gelijke wisselkoersen met 7% naar 7,9 miljard dollar (7,3 miljard euro). Bij Converse steeg de omzet dan weer met 3% naar 498 miljoen dollar (460 miljoen euro).

 

Grootste groei in Japan

De grootste groei voor het merk Nike kwam er in Japan, waar de omzet met 15% de hoogte in ging. Bij gelijke wisselkoersen bleef daar wel nog maar 8% van over. In China was er sprake van een omzetgroei van 9%, op de derde plaats staan de "opkomende markten", die er met 8% op vooruit gingen.

 

In Noord-Amerika en Europa was de groei kleiner: in Noord-Amerika steeg de omzet met 3%, terwijl dat in West-Europa net iets beter was met 4%. Ook hier hadden de valuta hun effect, want bij gelijke wisselkoersen was er sprake van een groei van 10%. In Centraal- en Oost-Europa bleef de omzet met een groei van 1% quasi gelijk.

 

Nike verdeelt zijn verkoop in de segmenten Footwear, Apparel en Equipment. Daarbij valt op dat zowel Footwear (+5%) als Apparel (+7%) een mooie groei laten optekenen, terwijl Equipment met 9% zwaar terugvalt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top