Sterke groei voor Nike in Azië | RetailDetail

Sterke groei voor Nike in Azië

Sterke groei voor Nike in Azië

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft het Amerikaanse sportmerk Nike een sterke groei gehaald in Azië. Over de hele lijn was er sprake van een groei van 5%, al voldeed het bedrijf niet helemaal aan de verwachtingen van analisten.

Sterke winststijging

In het derde kwartaal haalde Nike een omzet van 8,4 miljard dollar (7,8 miljard euro): ondanks een groei van 5% is dat net iets minder dan wat analisten hadden verwacht. Toch steeg de winst van Nike met een vijfde naar 1,1 miljard dollar (iets meer dan een miljard euro). “De kracht van de diverse en globale portfolio van Nike heeft opnieuw gezorgd voor een solide kwartaal van groei en winstgevendheid”, zegt CEO Mark Parker.

 

De omzet van het Nike-merk steeg bij gelijke wisselkoersen met 7% naar 7,9 miljard dollar (7,3 miljard euro). Bij Converse steeg de omzet dan weer met 3% naar 498 miljoen dollar (460 miljoen euro).

 

Grootste groei in Japan

De grootste groei voor het merk Nike kwam er in Japan, waar de omzet met 15% de hoogte in ging. Bij gelijke wisselkoersen bleef daar wel nog maar 8% van over. In China was er sprake van een omzetgroei van 9%, op de derde plaats staan de "opkomende markten", die er met 8% op vooruit gingen.

 

In Noord-Amerika en Europa was de groei kleiner: in Noord-Amerika steeg de omzet met 3%, terwijl dat in West-Europa net iets beter was met 4%. Ook hier hadden de valuta hun effect, want bij gelijke wisselkoersen was er sprake van een groei van 10%. In Centraal- en Oost-Europa bleef de omzet met een groei van 1% quasi gelijk.

 

Nike verdeelt zijn verkoop in de segmenten Footwear, Apparel en Equipment. Daarbij valt op dat zowel Footwear (+5%) als Apparel (+7%) een mooie groei laten optekenen, terwijl Equipment met 9% zwaar terugvalt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".