Sterke groei voor Nike in Azië

Sterke groei voor Nike in Azië

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft het Amerikaanse sportmerk Nike een sterke groei gehaald in Azië. Over de hele lijn was er sprake van een groei van 5%, al voldeed het bedrijf niet helemaal aan de verwachtingen van analisten.

Sterke winststijging

In het derde kwartaal haalde Nike een omzet van 8,4 miljard dollar (7,8 miljard euro): ondanks een groei van 5% is dat net iets minder dan wat analisten hadden verwacht. Toch steeg de winst van Nike met een vijfde naar 1,1 miljard dollar (iets meer dan een miljard euro). “De kracht van de diverse en globale portfolio van Nike heeft opnieuw gezorgd voor een solide kwartaal van groei en winstgevendheid”, zegt CEO Mark Parker.

 

De omzet van het Nike-merk steeg bij gelijke wisselkoersen met 7% naar 7,9 miljard dollar (7,3 miljard euro). Bij Converse steeg de omzet dan weer met 3% naar 498 miljoen dollar (460 miljoen euro).

 

Grootste groei in Japan

De grootste groei voor het merk Nike kwam er in Japan, waar de omzet met 15% de hoogte in ging. Bij gelijke wisselkoersen bleef daar wel nog maar 8% van over. In China was er sprake van een omzetgroei van 9%, op de derde plaats staan de "opkomende markten", die er met 8% op vooruit gingen.

 

In Noord-Amerika en Europa was de groei kleiner: in Noord-Amerika steeg de omzet met 3%, terwijl dat in West-Europa net iets beter was met 4%. Ook hier hadden de valuta hun effect, want bij gelijke wisselkoersen was er sprake van een groei van 10%. In Centraal- en Oost-Europa bleef de omzet met een groei van 1% quasi gelijk.

 

Nike verdeelt zijn verkoop in de segmenten Footwear, Apparel en Equipment. Daarbij valt op dat zowel Footwear (+5%) als Apparel (+7%) een mooie groei laten optekenen, terwijl Equipment met 9% zwaar terugvalt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Fikse winstdaling voor Geberit

17/08/2017

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Back to top