Sterke groei voor Nike in Azië

Sterke groei voor Nike in Azië

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft het Amerikaanse sportmerk Nike een sterke groei gehaald in Azië. Over de hele lijn was er sprake van een groei van 5%, al voldeed het bedrijf niet helemaal aan de verwachtingen van analisten.

Sterke winststijging

In het derde kwartaal haalde Nike een omzet van 8,4 miljard dollar (7,8 miljard euro): ondanks een groei van 5% is dat net iets minder dan wat analisten hadden verwacht. Toch steeg de winst van Nike met een vijfde naar 1,1 miljard dollar (iets meer dan een miljard euro). “De kracht van de diverse en globale portfolio van Nike heeft opnieuw gezorgd voor een solide kwartaal van groei en winstgevendheid”, zegt CEO Mark Parker.

 

De omzet van het Nike-merk steeg bij gelijke wisselkoersen met 7% naar 7,9 miljard dollar (7,3 miljard euro). Bij Converse steeg de omzet dan weer met 3% naar 498 miljoen dollar (460 miljoen euro).

 

Grootste groei in Japan

De grootste groei voor het merk Nike kwam er in Japan, waar de omzet met 15% de hoogte in ging. Bij gelijke wisselkoersen bleef daar wel nog maar 8% van over. In China was er sprake van een omzetgroei van 9%, op de derde plaats staan de "opkomende markten", die er met 8% op vooruit gingen.

 

In Noord-Amerika en Europa was de groei kleiner: in Noord-Amerika steeg de omzet met 3%, terwijl dat in West-Europa net iets beter was met 4%. Ook hier hadden de valuta hun effect, want bij gelijke wisselkoersen was er sprake van een groei van 10%. In Centraal- en Oost-Europa bleef de omzet met een groei van 1% quasi gelijk.

 

Nike verdeelt zijn verkoop in de segmenten Footwear, Apparel en Equipment. Daarbij valt op dat zowel Footwear (+5%) als Apparel (+7%) een mooie groei laten optekenen, terwijl Equipment met 9% zwaar terugvalt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top