Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken | RetailDetail

Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken

Syrische kindvluchtelingen ingezet in Turkse kledingfabrieken

Uit een onderzoek van het Britse tv-programma Panorama blijkt dat Syrische kinderen op de vlucht in Turkije zijn ingezet om kleding te maken voor Marks & Spencer en Asos. Ook volwassen vluchtelingen werkten illegaal in de textielindustrie.

‘Tolereren dit niet”

Naast Marks & Spencer en Asos worden ook Zara en Mango genoemd in het onderzoek van Panorama. Nochtans beweren de vier bedrijven dat ze hun leveranciers nauwgezet in de gaten houden en dat ze dit soort praktijken niet tolereren. Marks & Spencer voegt er zelfs aan toe dat er bij een eerder onderzoek in de fabrieken geen problemen waren vastgesteld.

 

Een woordvoerder van M&S heeft al gesteld dat de vaststellingen van de BBC ‘heel ernstig’ en ‘onaanvaardbaar’ zijn. “We tolereren dit soort inbreuken op onze regels niet en we zullen dan ook alles doen om te voorkomen dat dit ooit nog gebeurt”, aldus de woordvoerder aan de BBC. Het biedt ook meteen een legale baan aan voor elke volwassen Syriër die illegaal aan de slag was in Turkije.

 

Hongerloon

Asos geeft dan weer toe dat het bij een eerdere inspectie zelf ook al elf volwassen Syriërs en drie kinderen aan het werk had gezien. Asos wil die nu financieel ondersteunen. In een andere fabriek werd kleding geproduceerd voor Zara en Mango. Daar werden geen kinderen aangetroffen, maar wel volwassen Syrische vluchtelingen. Zara stelt dat het die vaststellingen al had gedaan voor Panorama en dat de fabriek tot december had gekregen om alles op te lossen.

 

De vluchtelingen werken in de fabrieken voor een hongerloon en vaak meer dan 12 uur per dag. Bovendien komen ze daarbij vaak in contact met gevaarlijke chemicaliën.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.