Teleurstellende winstcijfers voor Fast Retailing

Teleurstellende winstcijfers voor Fast Retailing
Shutterstock

Fast Retailing, het moederbedrijf van de Japanse modeketen Uniqlo, heeft in het derde kwartaal teleurstellende winstcijfers neergezet. De omzet steeg wel met bijna 9%, maar de winst bleef onder de verwachtingen van analisten.

Tik in thuisland Japan

De omzet van Fast Retailing steeg met 8,9% naar 460,5 miljard yen (3,5 miljard euro). Daarmee doet het ongeveer 100 miljoen euro beter dan de verwachtingen. Toch was het niet allemaal rozengeur en maneschijn: de nettowinst daalde immers met 4,5% naar 22,8 miljard yen (175 miljoen euro). Analisten hadden nochtans gemikt op een winst van 28,3 miljard yen (220 miljoen euro).

 

Vooral in Japan kreeg Uniqlo een tik te verwerken: daar daalde de operationele winst met 18% ten opzichte van een jaar eerder. De omzet groeide in Japan dan weer wel met 3,5% (waarvan 2,7% op vergelijkbare basis). De online verkoop steeg in Japan met 17,3% en is er nu goed voor 6,2% van de totale omzet.

 

De internationale winkels deden het met een winstgroei van 50,7% een stuk beter, terwijl ook de omzet er met 17,5% op vooruit ging. Dat was vooral te danken aan sterke prestaties in Zuidoost-Azië, China en Zuid-Korea.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top