Teleurstellende winstcijfers voor Fast Retailing

Teleurstellende winstcijfers voor Fast Retailing
Shutterstock

Fast Retailing, het moederbedrijf van de Japanse modeketen Uniqlo, heeft in het derde kwartaal teleurstellende winstcijfers neergezet. De omzet steeg wel met bijna 9%, maar de winst bleef onder de verwachtingen van analisten.

Tik in thuisland Japan

De omzet van Fast Retailing steeg met 8,9% naar 460,5 miljard yen (3,5 miljard euro). Daarmee doet het ongeveer 100 miljoen euro beter dan de verwachtingen. Toch was het niet allemaal rozengeur en maneschijn: de nettowinst daalde immers met 4,5% naar 22,8 miljard yen (175 miljoen euro). Analisten hadden nochtans gemikt op een winst van 28,3 miljard yen (220 miljoen euro).

 

Vooral in Japan kreeg Uniqlo een tik te verwerken: daar daalde de operationele winst met 18% ten opzichte van een jaar eerder. De omzet groeide in Japan dan weer wel met 3,5% (waarvan 2,7% op vergelijkbare basis). De online verkoop steeg in Japan met 17,3% en is er nu goed voor 6,2% van de totale omzet.

 

De internationale winkels deden het met een winstgroei van 50,7% een stuk beter, terwijl ook de omzet er met 17,5% op vooruit ging. Dat was vooral te danken aan sterke prestaties in Zuidoost-Azië, China en Zuid-Korea.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Back to top