Thuismarkt drukt resultaten Nike | RetailDetail

Thuismarkt drukt resultaten Nike

Thuismarkt drukt resultaten Nike
Shutterstock

Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft in het derde kwartaal een omzetstijging gekend van 7%, maar het moest daarbij wel toekijken hoe de resultaten in de Verenigde Staten terugvielen ten opzichte van een jaar eerder.

 

Terugval Converse

De omzet van Nike kwam in het derde kwartaal uit op 9 miljard dollar (7,3 miljard euro). Dat is een groei van 7%, waarvan 4% dankzij wisselkoerseffecten. De groei was ook volledig te danken aan het merk Nike, waar de omzet met 4% steeg bij gelijke wisselkoersen. Bij Converse was er sprake van een daling van 8%. Het bedrijf groeide op vrijwel alle markten: +13% in de EMEA-zone (Europa, het Midden-Oosten en Afrika), +16% in China en +8% in de rest van Azië en Latijns-Amerika. In Noord-Amerika daalde de omzet dan weer met 4%, onder ander omwille van een terugval van 8% in de verkoop van schoenen.

 

Toch klinkt het bij Nike dat er in Noord-Amerika sprake is van verbetering: “Bij het sluiten van Q3 zien we een significante ommekeer in Noord-Amerika”, zegt CEO Mark Parker. De daling in Noord-Amerika is waarschijnlijk te wijten aan de sterke prestaties van eeuwige concurrent Adidas op die markt. Die zag de omzet daar in 2017 met 27% groeien.

 

Ondanks de hogere omzet maakte Nike wel een verlies van 921 miljoen dollar (750 miljoen euro). Dat verlies was het gevolg van een belastingwijziging in de Verenigde Staten, waardoor er meer belastingen moesten worden betaald. Zonder die nieuwe belastingen zou de winst gelijk gebleven zijn ten opzichte van een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.