Thuismarkt drukt resultaten Nike

Thuismarkt drukt resultaten Nike

Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft in het derde kwartaal een omzetstijging gekend van 7%, maar het moest daarbij wel toekijken hoe de resultaten in de Verenigde Staten terugvielen ten opzichte van een jaar eerder.

 

Terugval Converse

De omzet van Nike kwam in het derde kwartaal uit op 9 miljard dollar (7,3 miljard euro). Dat is een groei van 7%, waarvan 4% dankzij wisselkoerseffecten. De groei was ook volledig te danken aan het merk Nike, waar de omzet met 4% steeg bij gelijke wisselkoersen. Bij Converse was er sprake van een daling van 8%. Het bedrijf groeide op vrijwel alle markten: +13% in de EMEA-zone (Europa, het Midden-Oosten en Afrika), +16% in China en +8% in de rest van Azië en Latijns-Amerika. In Noord-Amerika daalde de omzet dan weer met 4%, onder ander omwille van een terugval van 8% in de verkoop van schoenen.

 

Toch klinkt het bij Nike dat er in Noord-Amerika sprake is van verbetering: “Bij het sluiten van Q3 zien we een significante ommekeer in Noord-Amerika”, zegt CEO Mark Parker. De daling in Noord-Amerika is waarschijnlijk te wijten aan de sterke prestaties van eeuwige concurrent Adidas op die markt. Die zag de omzet daar in 2017 met 27% groeien.

 

Ondanks de hogere omzet maakte Nike wel een verlies van 921 miljoen dollar (750 miljoen euro). Dat verlies was het gevolg van een belastingwijziging in de Verenigde Staten, waardoor er meer belastingen moesten worden betaald. Zonder die nieuwe belastingen zou de winst gelijk gebleven zijn ten opzichte van een jaar eerder.