Torfs investeert fors in nieuw winkelconcept

Torfs investeert fors in winkels

Schoenwinkelketen Torfs gaat al zijn vestigingen verbouwen volgens zijn nieuwe concept. Dat zou in totaal ongeveer vijftig miljoen euro kosten.

 

Nog negen dit jaar

In de omgebouwde winkel kan je naast schoenen ook kleding en lifestyleproducten kopen. Reeds 14 van de 77 Torfs-vestigingen ondergingen zo’n transformatie. Tegen het einde van dit jaar moeten dat er 23 zijn en op termijn moeten ze allemaal onder handen worden genomen. Dat heeft wel een aardig prijskaartje: de verbouwing kost gemiddeld 650.000 euro per winkel.

 

De vernieuwde vestigingen zijn geen traditionele schoenwinkels met links en rechts rekken vol schoenen. Wouter Torfs spreekt zelf van een extreme make-over: “Het is niet zomaar een likje verf. Als je nu de winkel binnenwandelt, kom je op een centraal marktplein waar allerlei producten te ontdekken vallen.” In de omgebouwde winkels worden ook kleding, lifestyleproducten en kleine hebbedingen verkocht. “Het is zeker niet de bedoeling om iemand van kop tot teen te kleden. Om de zes weken veranderen we dat assortiment en bieden we een nieuwe look met schoenen aan”, zegt Torfs.

 

Beleving speelt duidelijk ook een belangrijke rol in het winkelconcept. Nieuw is de koffiehoek en er is een ruimere speelhoek voor de kinderen. Daar vind je géén schermen, maar wel een klimboom. Volgens de topman valt het nieuwe concept in elk geval in de smaak bij de klanten: ze blijven langer hangen en kopen meer. “We mikten op 15% groei, en in alle verbouwde winkels halen we dat, met uitschieters van 20%. Tegen de achtergrond van de oprukkende e-commerce is dat een sterke prestatie.”