Torfs stapt in 'social sellingplatform' Avail

Torfs stapt in 'social sellingplatform' Avail

Vandaag is Avail, een nieuw social e-commerceplatform gelanceerd, dat opkomende modemerken en modeliefhebbers bij elkaar moet brengen. Het is een initiatief van Wouter Torfs en het Belgische durfkapitaalfonds 9.5 Ventures.

 

Micro-stores en curators

Avail is opgebouwd uit verschillende micro-stores, die worden samengesteld door zogenaamde curators. Die curators zijn vergelijkbaar met influencers op andere sociale media en vaak hebben ze ook al een hele schare volgers. Zo heeft Farah El Bastani 14.200 volgers op Instagram en stiliste Florrie Thomas 11.300. In totaal start Avail met een tiental min of meer bekende curatoren, die foto’s met hun favoriete mode-items delen op een eigen pagina. Daarvoor kunnen ze putten uit het aanbod van meer dan 30 Europese modemerken om een micro-store samen te stellen. Bezoekers kunnen de getoonde producten ook meteen kopen.  Voor elk mode-item dat wordt verkocht via hun foto’s, ontvangende curators een commissie van 5%.

 

Achter het concept gaan bekende namen schuil. Wouter Torfs stond samen met durfkapitaalfonds 9.5 Ventures in voor de grote lijnen van het project, maar de verdere invulling ervan gaven ze aan Noëmie Haverhals. Die won in juni goud op de Young Lions Marketers Competition in Cannes.

 

Airbnb van de mode

Avail richt zich specifiek op opkomende merken en dat is geen toeval. “Millennials en Gen Z gaan almaar vaker op zoek naar de volgende it-brand. Een opkomend merk tijdig spotten en dragen is origineler dan op te gaan in de massa. Maar die merken zijn vaak onzichtbaar in de tsunami van grote, high-end of commerciële merken, daar willen we dus het verschil maken. Voor opkomende merken kan de steun die ze krijgen van mensen met een sterk online profiel de doorbraak betekenen”, zegt Haverhals.
 

In principe kan iedereen zijn eigen micro-store opzetten op Avail. Het platform is gratis voor de gebruikers. "Onze webshop is vandaag goed voor 18 procent van de omzet en groeit snel”, zegt Wouter Torfs aan De Tijd.  “Avail zien we als onze moonshot. We mikken hoog. We willen het Airbnb van de retail worden, waar iedereen op termijn zijn eigen microwinkel kan beheren.”