Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht
Shutterstock

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Netjes binnen de lijntjes kleuren

Tussen H&M en sportkledingreus Adidas heerst al twintig jaar een dispuut over het gebruik van streepjes op kleding, maar daaraan heeft een Nederlandse rechtbank nu een einde gemaakt. De drie strepen van Adidas zijn een geregistreerd beeldmerk waarop geen variaties toegelaten zijn, zo klinkt het.

 

Winkelketen H&M schrapte al in 1997 zijn ‘Work Out’-collectie, na een gerechtelijke uitspraak die de twee streepjes van de kledinglijn – over de gehele lengte van broekspijpen en shirtmouwen – te sterk vond lijken op de bekende Adidas-strepen. Voor het sportmerk ging dat verbod evenwel niet ver genoeg; het eist al twintig jaar dat de Zweden een onthoudingsverklaring zouden ondertekenen, zodat het dispuut zich niet zou herhalen voor toekomstige collecties van H&M. Die eis bleef tot dusver zonder gehoor.

 

Sterker nog: H&M vroeg de rechter in Den Haag om een schrapping van het eerdere verbod en haalde daarbij kleine verschillen in kleur en breedte van de strepen als argument aan. Daar had de rechtbank evenwel geen oren naar: ook in de toekomst zal H&M dus netjes binnen de lijnen moeten kleuren, maar dan wel zonder twee of drie strepen. Daarmee moet H&M in de voetsporen treden van onder andere Marca Mode, C&A Nederland en Vendex KBB, die eerder al een schikking troffen met Adidas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Back to top