Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht
Shutterstock

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Netjes binnen de lijntjes kleuren

Tussen H&M en sportkledingreus Adidas heerst al twintig jaar een dispuut over het gebruik van streepjes op kleding, maar daaraan heeft een Nederlandse rechtbank nu een einde gemaakt. De drie strepen van Adidas zijn een geregistreerd beeldmerk waarop geen variaties toegelaten zijn, zo klinkt het.

 

Winkelketen H&M schrapte al in 1997 zijn ‘Work Out’-collectie, na een gerechtelijke uitspraak die de twee streepjes van de kledinglijn – over de gehele lengte van broekspijpen en shirtmouwen – te sterk vond lijken op de bekende Adidas-strepen. Voor het sportmerk ging dat verbod evenwel niet ver genoeg; het eist al twintig jaar dat de Zweden een onthoudingsverklaring zouden ondertekenen, zodat het dispuut zich niet zou herhalen voor toekomstige collecties van H&M. Die eis bleef tot dusver zonder gehoor.

 

Sterker nog: H&M vroeg de rechter in Den Haag om een schrapping van het eerdere verbod en haalde daarbij kleine verschillen in kleur en breedte van de strepen als argument aan. Daar had de rechtbank evenwel geen oren naar: ook in de toekomst zal H&M dus netjes binnen de lijnen moeten kleuren, maar dan wel zonder twee of drie strepen. Daarmee moet H&M in de voetsporen treden van onder andere Marca Mode, C&A Nederland en Vendex KBB, die eerder al een schikking troffen met Adidas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.