Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht
Shutterstock

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Netjes binnen de lijntjes kleuren

Tussen H&M en sportkledingreus Adidas heerst al twintig jaar een dispuut over het gebruik van streepjes op kleding, maar daaraan heeft een Nederlandse rechtbank nu een einde gemaakt. De drie strepen van Adidas zijn een geregistreerd beeldmerk waarop geen variaties toegelaten zijn, zo klinkt het.

 

Winkelketen H&M schrapte al in 1997 zijn ‘Work Out’-collectie, na een gerechtelijke uitspraak die de twee streepjes van de kledinglijn – over de gehele lengte van broekspijpen en shirtmouwen – te sterk vond lijken op de bekende Adidas-strepen. Voor het sportmerk ging dat verbod evenwel niet ver genoeg; het eist al twintig jaar dat de Zweden een onthoudingsverklaring zouden ondertekenen, zodat het dispuut zich niet zou herhalen voor toekomstige collecties van H&M. Die eis bleef tot dusver zonder gehoor.

 

Sterker nog: H&M vroeg de rechter in Den Haag om een schrapping van het eerdere verbod en haalde daarbij kleine verschillen in kleur en breedte van de strepen als argument aan. Daar had de rechtbank evenwel geen oren naar: ook in de toekomst zal H&M dus netjes binnen de lijnen moeten kleuren, maar dan wel zonder twee of drie strepen. Daarmee moet H&M in de voetsporen treden van onder andere Marca Mode, C&A Nederland en Vendex KBB, die eerder al een schikking troffen met Adidas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Lingerieketen Etam heropent vernieuwde winkels in Doornik en Woluwé

11/04/2018

De Franse lingerieketen Etam heropent deze maand twee winkels die het heeft vernieuwd. De winkels, in de winkelcentra van Woluwé en Doornik, openen op 14 en op 21 april de deuren.