Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht
Shutterstock

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Netjes binnen de lijntjes kleuren

Tussen H&M en sportkledingreus Adidas heerst al twintig jaar een dispuut over het gebruik van streepjes op kleding, maar daaraan heeft een Nederlandse rechtbank nu een einde gemaakt. De drie strepen van Adidas zijn een geregistreerd beeldmerk waarop geen variaties toegelaten zijn, zo klinkt het.

 

Winkelketen H&M schrapte al in 1997 zijn ‘Work Out’-collectie, na een gerechtelijke uitspraak die de twee streepjes van de kledinglijn – over de gehele lengte van broekspijpen en shirtmouwen – te sterk vond lijken op de bekende Adidas-strepen. Voor het sportmerk ging dat verbod evenwel niet ver genoeg; het eist al twintig jaar dat de Zweden een onthoudingsverklaring zouden ondertekenen, zodat het dispuut zich niet zou herhalen voor toekomstige collecties van H&M. Die eis bleef tot dusver zonder gehoor.

 

Sterker nog: H&M vroeg de rechter in Den Haag om een schrapping van het eerdere verbod en haalde daarbij kleine verschillen in kleur en breedte van de strepen als argument aan. Daar had de rechtbank evenwel geen oren naar: ook in de toekomst zal H&M dus netjes binnen de lijnen moeten kleuren, maar dan wel zonder twee of drie strepen. Daarmee moet H&M in de voetsporen treden van onder andere Marca Mode, C&A Nederland en Vendex KBB, die eerder al een schikking troffen met Adidas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top