Uniqlo haalt Zara-moeder in als meest waardevolle modebedrijf

Shutterstock.com

De beurswaarde van Fast Retailing, moederbedrijf van vrijetijdskledingketen Uniqlo, heeft voor het eerst die van Inditex, het concern boven onder meer Zara, overtroffen. Qua marktkapitalisatie staat het Japanse modebedrijf nu helemaal bovenaan de wereldwijde kledingindustrie.

 

Sterke positionering

Sinds augustus is de beurskoers van Fast Retailing gestaag gestegen. Daardoor bedroeg de beurswaarde van de retailer eerder deze week omgerekend zo’n 85 miljard euro, meldt Nikkei. Beleggers waarderen vooral de focus van Fast Retailing op Azië, en met name China, waar de economie zich snel hersteld heeft van de coronacrisis. Daarnaast is de vrijetijdskledingspecialist ook uitstekend gepositioneerd om in te spelen op de veranderende gewoonten van consumenten, die geneigd zijn om zich meer 'casual' te kleden naarmate het telewerken meer ingang vindt.

 

Fast Retailing exploiteert om en bij de 2.300 Uniqlo-winkels over de hele wereld. Thuismarkt Japan telt 815 vestigingen, met China als tweede grootste markt met 791 locaties. Zestig procent van alle winkels bevinden zich in Azië, nog uitgezonderd Japan.

 

De situatie is er daardoor helemaal anders dan bij Zara: 70% van de winkels ligt in Europa en de Verenigde Staten, markten die zwaar getroffen zijn door opeenvolgende lockdowns. Slechts 20% van de Zara-winkels is gevestigd in Azië.

 

Digitalisering

Ook op digitaal vlak heeft Fast Retailing grote inspanningen gedaan. In 2016 werd het concept “digital consumer retailing” opgestart, waarbij data van alle aankopen online en in de winkels worden verzameld en geanalyseerd. Het Japanse bedrijf werkt ook samen met Google en andere externe partners om een productie-infrastructuur te ontwikkelen, die wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie.

 

In termen van onlineverkoop ontlopen Fast Retailing en Inditex elkaar dan ook nauwelijks. In het vorige boekjaar verhoogde Fast Retailing het online aandeel in de totale verkoop van 11,3% naar 15,6%. Inditex van zijn kant haalde 14% van zijn inkomsten in 2019 uit e-commerce, maar het bedrijf wil dat aandeel tegen volgend jaar verhogen tot 25%.

 

Groeipotentieel

Puur op basis van omzet, staat Fast Retailing met 15,6 miljard euro weliswaar nog steeds op de derde plaats in de mode-industrie, na Inditex (28,2 miljard euro) en H&M (18,5 miljard euro). De Spaanse kledingreus boekt ook nog steeds aanzienlijk meer winst dan zijn Japanse rivaal.

 

Toch denken analisten dat Fast Retailing beter gewapend is om in de toekomst groei te realiseren, vooral door het uitgebreide winkelnetwerk in Azië. Inditex heeft "nog maar" 467 winkels in China. Afgelopen oktober opende Zara in Peking zijn grootste Aziatische locatie, met een oppervlakte van meer dan 3.000 m².