Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual | RetailDetail

Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual

Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual

Lange tijd hebben de Spaanse 'grote drie' de komst van Uniqlo kunnen tegenhouden, maar nu hebben de Japanners toch hun slag thuis gehaald: ze komen naar Barcelona. Madrid is meteen de volgende stad op hun verlanglijstje.

Netjes tussen Zara en Mango

Het Japanse concern zou er eindelijk in geslaagd zijn een huurovereenkomst te tekenen voor een grote vestiging in het hart van de Catalaanse hoofdstad, zo meldt het doorgaans goed geïnformeerde El Confidencial. 'Zou', want het nieuws wordt pas officieel bevestigd na de komende gemeenteraadsverkiezingen van 31 mei. Uniqlo heeft zijn oog laten vallen op een pand van 2.500 m² over drie etages op de hoek van de drukbezochte Passeig de Gracia en de Gran Vía. Dat zou een strategisch interessante locatie zijn, op wandelafstand van zijn twee grote Spaanse concurrenten.

 

Aan de ene kant van de Gran Vía is Inditex namelijk volop bezig om zijn bestaande vestiging te verbouwen tot de grootste Zara ter wereld, goed voor 6.500 m² (nog eens 1.500 m² meer dan de huidige recordhouder in Madrid). Aan de andere kant runt Mango een van zijn allergrootste winkels: het jonge volkje dat van Zara naar Mango wil (en vice versa), komt dus sowieso voorbij de nieuwe Japanse rivaal.

 

Na Barcelona op naar Madrid?

Uniqlo-moederconcern Fast Retailing Group wil eigenlijk al sinds 2013 een winkel openen in Spanje. Vorig jaar lukte dat ei zo na: ook toen ging het om een pand in Barcelona (een voormalig bankkantoor van Bankia), maar de Japanners lieten zich op het laatste moment de kaas van het brood eten door die andere Spaanse modegrootheid, Desigual.

 

Volgens Spaanse media is Uniqlo trouwens ook in Madrid naarstig op zoek naar een pand. Eerst leek de historische Mercado de Fuencarral een kanshebber, maar nu zou de volledig gerenoveerde handelszone aan de historische Calle Gran Vía de voorkeur wegdragen.

 

Uniqlo telde eind 2014 al zo'n 2.750 winkels wereldwijd, goed voor een omzet van meer dan 10 miljard euro. Topman Tadashi Yanai wil in 2020 de grootste van de wereld zijn, met een omzet van 5 biljoen yen of circa 36 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.