Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual

Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual

Lange tijd hebben de Spaanse 'grote drie' de komst van Uniqlo kunnen tegenhouden, maar nu hebben de Japanners toch hun slag thuis gehaald: ze komen naar Barcelona. Madrid is meteen de volgende stad op hun verlanglijstje.

Netjes tussen Zara en Mango

Het Japanse concern zou er eindelijk in geslaagd zijn een huurovereenkomst te tekenen voor een grote vestiging in het hart van de Catalaanse hoofdstad, zo meldt het doorgaans goed geïnformeerde El Confidencial. 'Zou', want het nieuws wordt pas officieel bevestigd na de komende gemeenteraadsverkiezingen van 31 mei. Uniqlo heeft zijn oog laten vallen op een pand van 2.500 m² over drie etages op de hoek van de drukbezochte Passeig de Gracia en de Gran Vía. Dat zou een strategisch interessante locatie zijn, op wandelafstand van zijn twee grote Spaanse concurrenten.

 

Aan de ene kant van de Gran Vía is Inditex namelijk volop bezig om zijn bestaande vestiging te verbouwen tot de grootste Zara ter wereld, goed voor 6.500 m² (nog eens 1.500 m² meer dan de huidige recordhouder in Madrid). Aan de andere kant runt Mango een van zijn allergrootste winkels: het jonge volkje dat van Zara naar Mango wil (en vice versa), komt dus sowieso voorbij de nieuwe Japanse rivaal.

 

Na Barcelona op naar Madrid?

Uniqlo-moederconcern Fast Retailing Group wil eigenlijk al sinds 2013 een winkel openen in Spanje. Vorig jaar lukte dat ei zo na: ook toen ging het om een pand in Barcelona (een voormalig bankkantoor van Bankia), maar de Japanners lieten zich op het laatste moment de kaas van het brood eten door die andere Spaanse modegrootheid, Desigual.

 

Volgens Spaanse media is Uniqlo trouwens ook in Madrid naarstig op zoek naar een pand. Eerst leek de historische Mercado de Fuencarral een kanshebber, maar nu zou de volledig gerenoveerde handelszone aan de historische Calle Gran Vía de voorkeur wegdragen.

 

Uniqlo telde eind 2014 al zo'n 2.750 winkels wereldwijd, goed voor een omzet van meer dan 10 miljard euro. Topman Tadashi Yanai wil in 2020 de grootste van de wereld zijn, met een omzet van 5 biljoen yen of circa 36 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top