Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual

Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual

Lange tijd hebben de Spaanse 'grote drie' de komst van Uniqlo kunnen tegenhouden, maar nu hebben de Japanners toch hun slag thuis gehaald: ze komen naar Barcelona. Madrid is meteen de volgende stad op hun verlanglijstje.

Netjes tussen Zara en Mango

Het Japanse concern zou er eindelijk in geslaagd zijn een huurovereenkomst te tekenen voor een grote vestiging in het hart van de Catalaanse hoofdstad, zo meldt het doorgaans goed geïnformeerde El Confidencial. 'Zou', want het nieuws wordt pas officieel bevestigd na de komende gemeenteraadsverkiezingen van 31 mei. Uniqlo heeft zijn oog laten vallen op een pand van 2.500 m² over drie etages op de hoek van de drukbezochte Passeig de Gracia en de Gran Vía. Dat zou een strategisch interessante locatie zijn, op wandelafstand van zijn twee grote Spaanse concurrenten.

 

Aan de ene kant van de Gran Vía is Inditex namelijk volop bezig om zijn bestaande vestiging te verbouwen tot de grootste Zara ter wereld, goed voor 6.500 m² (nog eens 1.500 m² meer dan de huidige recordhouder in Madrid). Aan de andere kant runt Mango een van zijn allergrootste winkels: het jonge volkje dat van Zara naar Mango wil (en vice versa), komt dus sowieso voorbij de nieuwe Japanse rivaal.

 

Na Barcelona op naar Madrid?

Uniqlo-moederconcern Fast Retailing Group wil eigenlijk al sinds 2013 een winkel openen in Spanje. Vorig jaar lukte dat ei zo na: ook toen ging het om een pand in Barcelona (een voormalig bankkantoor van Bankia), maar de Japanners lieten zich op het laatste moment de kaas van het brood eten door die andere Spaanse modegrootheid, Desigual.

 

Volgens Spaanse media is Uniqlo trouwens ook in Madrid naarstig op zoek naar een pand. Eerst leek de historische Mercado de Fuencarral een kanshebber, maar nu zou de volledig gerenoveerde handelszone aan de historische Calle Gran Vía de voorkeur wegdragen.

 

Uniqlo telde eind 2014 al zo'n 2.750 winkels wereldwijd, goed voor een omzet van meer dan 10 miljard euro. Topman Tadashi Yanai wil in 2020 de grootste van de wereld zijn, met een omzet van 5 biljoen yen of circa 36 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top