Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual

Uniqlo landt in Spanje… tot spijt van Zara, Mango en Desigual

Lange tijd hebben de Spaanse 'grote drie' de komst van Uniqlo kunnen tegenhouden, maar nu hebben de Japanners toch hun slag thuis gehaald: ze komen naar Barcelona. Madrid is meteen de volgende stad op hun verlanglijstje.

Netjes tussen Zara en Mango

Het Japanse concern zou er eindelijk in geslaagd zijn een huurovereenkomst te tekenen voor een grote vestiging in het hart van de Catalaanse hoofdstad, zo meldt het doorgaans goed geïnformeerde El Confidencial. 'Zou', want het nieuws wordt pas officieel bevestigd na de komende gemeenteraadsverkiezingen van 31 mei. Uniqlo heeft zijn oog laten vallen op een pand van 2.500 m² over drie etages op de hoek van de drukbezochte Passeig de Gracia en de Gran Vía. Dat zou een strategisch interessante locatie zijn, op wandelafstand van zijn twee grote Spaanse concurrenten.

 

Aan de ene kant van de Gran Vía is Inditex namelijk volop bezig om zijn bestaande vestiging te verbouwen tot de grootste Zara ter wereld, goed voor 6.500 m² (nog eens 1.500 m² meer dan de huidige recordhouder in Madrid). Aan de andere kant runt Mango een van zijn allergrootste winkels: het jonge volkje dat van Zara naar Mango wil (en vice versa), komt dus sowieso voorbij de nieuwe Japanse rivaal.

 

Na Barcelona op naar Madrid?

Uniqlo-moederconcern Fast Retailing Group wil eigenlijk al sinds 2013 een winkel openen in Spanje. Vorig jaar lukte dat ei zo na: ook toen ging het om een pand in Barcelona (een voormalig bankkantoor van Bankia), maar de Japanners lieten zich op het laatste moment de kaas van het brood eten door die andere Spaanse modegrootheid, Desigual.

 

Volgens Spaanse media is Uniqlo trouwens ook in Madrid naarstig op zoek naar een pand. Eerst leek de historische Mercado de Fuencarral een kanshebber, maar nu zou de volledig gerenoveerde handelszone aan de historische Calle Gran Vía de voorkeur wegdragen.

 

Uniqlo telde eind 2014 al zo'n 2.750 winkels wereldwijd, goed voor een omzet van meer dan 10 miljard euro. Topman Tadashi Yanai wil in 2020 de grootste van de wereld zijn, met een omzet van 5 biljoen yen of circa 36 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top