Uniqlo maakt 'fast fashion' nog sneller | RetailDetail

Uniqlo maakt fast fashion nog sneller

Uniqlo maakt fast fashion nog sneller
Shutterstock

Het Japanse Fast Retailing, moederbedrijf van modeketen Uniqlo, heeft zijn productieproces drastisch weten te versnellen. Voortaan zal het nog maar dertien dagen duren om een nieuw product vanop de ontwerptafel tot in de winkels te krijgen.

Sterk groeien in Azië

Die versnelde productietijd komt er dankzij een nieuw centrum in Tokio. Daar zitten ontwerpers en marketingteams samen, terwijl er ook een magazijn en distributiecentrum aanwezig is. “We willen producten snel naar de klant krijgen, daarom heet het Fast Retailing”, aldus eigenaar Tadashi Yanai tegen Business of Fashion. Het nieuwe centrum moet er ook voor zorgen dat Uniqlo meer aangepaste kleding kan maken en dat het nog beter dezelfde dag bij klanten kan leveren in de regio Tokio.

 

Met een productieproces van minder dan twee weken is Fast Retailing nu ongeveer even snel als Inditex, het moederbedrijf van grote concurrent Zara. Yanai gelooft daarnaast dat de eigen stijl van Uniqlo er voor zal zorgen dat het in de toekomst Zara nog meer het vuur aan de schenen kan leggen. “Zara verkoopt mode in plaats van in te spelen op de vraag van de klant. Wij willen een product verkopen dat belangrijk is voor het dagelijks leven van de klant en dat doen we op basis van wat we horen van consumenten”, aldus Yanai.

 

Uniqlo wil de komende vier jaar sterk groeien in Azië, met jaarlijks honderd nieuwe winkels openen in China en nog eens honderd in Zuidoost-Azië. Fast Retailing heeft nog altijd de ambitie om tegen het einde van het boekjaar 2021 de omzet met bijna 70% op te krikken naar 3 biljoen yen (23 miljard euro). Vorig jaar viel de groei wel terug naar amper 6%, nadat in de drie vorige jaren er een groei was van meer dan 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.