Urban Outfitters mist kwartaalverwachtingen

Interieur van een winkel van Urban Outfitters in de VS

Urban Outfitters heeft vorig kwartaal minder goed gepresteerd dan verwacht: de omzet viel lager uit dan verhoopt en de modegroep had te kampen met overtollige voorraden. Over het hele vorige boekjaar bleef de omzet vrij stabiel.

 

Recordomzet en toch koersdaling

Urban Outfitters haalde een recordomzet in zijn vierde kwartaal, laat topman Richard Hayne opgetogen weten. Waarom de beurskoers van het aandeel dan prompt met 5% daalde? Omdat de Amerikaanse modegroep de winstverwachtingen van analisten niet haalde. 

 

In het voorbije kwartaal steeg de vergelijkbare retailomzet met 3,6% tot 1,17 miljard dollar (iets meer dan een miljard euro) op een winst van 50 dollarcent per aandeel. Een jaar eerder bedroeg die winst nog 83 dollarcent per aandeel en analisten gingen dit keer uit van 64 cent per aandeel.

 

Overtollige voorraad

Het bedrijf haalde een totale netto-omzetgroei van 4%: Anthropologie haalde een vergelijkbare omzetstijging van 6% en Free People deed nog beter met een stijging van 9%. Het merk Urban Outfitters zelf rapporteerde echter een vlakke verkoop. 

 

Alle drie de merken gingen het kwartaal in met overtollige voorraad, waardoor het management prijsverlagingen moest doorvoeren die tot lagere marges leidden, wat dan weer druk uitoefende op de winstgevendheid. Wel wist de groep alle overtollige voorraden tegen eind januari van de hand te doen en volgens CEO Hayne reageren klanten positief op de nieuwe collecties.

 

26 nieuwe winkels

Het management waarschuwde dat de uitbraak van het coronavirus de toeleveringsketen zou kunnen verstoren, aangezien een zesde van de productie in China gebeurt. Ook gaf de Amerikaanse modegroep zwakkere prestaties in het groothandelssegment toe.

 

In het volledige boekjaar, dat eindigde op 31 januari, steeg de totale netto-omzet van het bedrijf tot 4 miljard dollar (3,5 miljard euro), wat slechts 0,8% meer was dan een jaar eerder. Hoewel de verkoop in de winkels terugviel, was er wel een sterke onlineverkoop. De totale omzet in enkel het retailsegment steeg met 1%, met dank aan 26 nieuwe winkelopeningen in het boekjaar. Twaalf zwak presterende winkels werden vorig jaar gesloten.