Urban Outfitters verruilt China voor boomende tweedehandsmarkt

BalkansCat / Shutterstock.com

Urban Outfitters heeft een drukke dag achter de rug: bij de bekendmaking van een recordomzet volgde ook die van een nieuw tweedehandsplatform... en de terugtrekking uit China. 

 

Recordkwartaal

De Amerikanen zijn al bezig aan hun boekjaar 2022, en melden dat het tweede kwartaal daarvan recordhoogtes bereikt heeft. De groei met pre-coronaboekjaar 2020 bedraagt liefst 20%: met 1,16 miljard dollar blijft de groep omgerekend maar net onder het miljard euro. De fysieke winkels kenden een krimp, maar online kwam er meer dan een verdubbeling, zo meldt FashionUnited. 

 

Wel gaat de deur naar een enorme potentiële markt dicht voor Urban Outfitters: het bedrijf trekt zich terug uit de Chinese markt. Op 12 september sluit de winkel op Alibaba-platform Tmall, fysieke winkels had de groep er nog niet. Toch is het een tik voor het bedrijf, dat afscheid neemt van 1,14 miljoen klanten op Tmall, zo meldt Business of Fashion. 

 

Tweedehands

Komende herfst lanceert het Amerikaanse bedrijf wel Nuuly Thrift, een platform voor tweedehandskleding waar klanten kleding en accessoires van allerlei merken kunnen kopen en verkopen. Nuuly Thrift komt er als broertje van Nuuly Rent, een abonnementsdienst voor de huur van dameskleding. Huurkleding die te oud begint te worden voor dat programma, zal dan ook worden verkocht via Nuuly Thrift, meldt RetailDive. 

 

De verkoper kan kiezen om het saldo van zijn of haar transacties te laten overschrijven op een bankrekening, of als Nuuly Cash te gebruiken in andere werelden van het Urban Outfitters-universum (zoals Anthropologie, Free People en Terrain - of uiteraard Nuuly Rent). Zetten ze hun saldo om in Nuuly Cash, krijgen ze tien procent extra.

 

Boomende markt

Met Urban Outfitters zet nog maar eens een groot modemerk de stap naar tweedehands, een sector waarvan verwacht wordt dat die enorm gaat boomen. Analisten verwachten dat er tegen 2026 jaarlijks wereldwijd zowat zeventig miljard euro aan tweedehands kledij zal worden gekocht, en daar pikken veel retailers uiteraard graag een graantje van mee. 

 

"Aangezien we miljoenen bestaande klanten hebben, onze expertise in marketing en creativiteit, onze technische kunde en het potentieel dat we zien voor Nuuly Cash om incrementele aankopen mogelijk te maken in onze merkenfamilie, geloven we dat de tijd rijp is om een enorme tweedehandsmarkt op te zetten en er de vruchten van te plukken", gelooft Nuuly-voorzitter David Hayne.