Urban Outfitters ziet ‘brood’ in pizza | RetailDetail

Urban Outfitters ziet ‘brood’ in pizza

Urban Outfitters ziet ‘brood’ in pizza

Urban Outfitters, de trendy Amerikaanse moderetailer, heeft een kleine restaurantketen uit Philadelphia gekocht. Beleggers verslikten zich in die op het eerste gezicht 'bizarre' zet en stuurden het aandeel prompt bijna 7,5% terug. En toch...

Modeketen koopt pizzabakker

Het nieuws dat Urban Outfitters eigenaar wordt van de Pizzeria Vetri-restaurantketen uit Philadelphia deed flink wat wenkbrauwen fronsen: wat kan een modertailer in godsnaam beginnen met een pizzabakker, klonk het al gauw.

 

De aandeelhouders van Urban Outfitters reageerden alvast weinig enthousiast. Prompt ging de koers van het aandeel 7,5% onderuit, de grootste duik in één dag (dit jaar alleen al verloor Urban Outfitters meer dan 30% van zijn beurswaarde). Beleggers zien in de zet van het management een impliciete bevestiging dat de top blijkbaar niet langer gelooft in de eigen activiteiten en dan maar elders inkomstenbronnen zoekt, liever dan het geld in de eigen groei te pompen.

 

Diezelfde avond, toen Urban Outfitters nabeurs zijn resultaten over het derde kwartaal publiceerde, bleek dat hun vrees niet ongegrond was: de retailer boekte in de periode van 1 juli tot 31 oktober een omzet van 825,3 miljoen dollar (bijna 774 miljoen euro) en zag zijn vergelijkbare omzet met slechts 1% stijgen. Veel minder goed dan de 868,8 miljoen dollar en de +3,4% waar analisten op hadden gerekend. Waarop het aandeel nog wat dieper zakte.

 

Ideaal om "klanten naar winkel te lokken"

Retailanalisten lezen het verhaal echter totaal anders. Zij wijzen erop dat Urban Outfitters, net als vele andere retailers, steeds meer klanten ziet weglopen naar het internet. "Om het hoofd boven water te houden, moeten fysieke winkels almaar meer het verschil maken door klanten een goeie reden te geven om hun fysieke winkel te bezoeken", schrijven Shelly Banjo en Gillian Tan in hun blog op financieel persbureau Bloomberg.

 

De auteurs geven onder meer het voorbeeld van supermarktketen Whole Foods. Die runt niet alleen eigen restaurants maar kocht onlangs ook nog de snelgroeiende broodjesketen Mendocino Farms.

 

Overigens is Urban Outfitters met deze zet niet aan zijn proefstuk toe: zo runt de groep in zijn huis-en-tuinketen Terrain ook al restaurants, terwijl het in zijn grootste flagship - een heus "Lifestyle Center" in New York - al experimenteert met een koffiebar, een make-upshop en zelfs een haarkapper. Allemaal met hetzelfde doel: klanten lokken, ze langer in de winkel houden en zo de kans op een aankoop verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.