Urban Outfitters ziet ‘brood’ in pizza

Urban Outfitters ziet ‘brood’ in pizza

Urban Outfitters, de trendy Amerikaanse moderetailer, heeft een kleine restaurantketen uit Philadelphia gekocht. Beleggers verslikten zich in die op het eerste gezicht 'bizarre' zet en stuurden het aandeel prompt bijna 7,5% terug. En toch...

Modeketen koopt pizzabakker

Het nieuws dat Urban Outfitters eigenaar wordt van de Pizzeria Vetri-restaurantketen uit Philadelphia deed flink wat wenkbrauwen fronsen: wat kan een modertailer in godsnaam beginnen met een pizzabakker, klonk het al gauw.

 

De aandeelhouders van Urban Outfitters reageerden alvast weinig enthousiast. Prompt ging de koers van het aandeel 7,5% onderuit, de grootste duik in één dag (dit jaar alleen al verloor Urban Outfitters meer dan 30% van zijn beurswaarde). Beleggers zien in de zet van het management een impliciete bevestiging dat de top blijkbaar niet langer gelooft in de eigen activiteiten en dan maar elders inkomstenbronnen zoekt, liever dan het geld in de eigen groei te pompen.

 

Diezelfde avond, toen Urban Outfitters nabeurs zijn resultaten over het derde kwartaal publiceerde, bleek dat hun vrees niet ongegrond was: de retailer boekte in de periode van 1 juli tot 31 oktober een omzet van 825,3 miljoen dollar (bijna 774 miljoen euro) en zag zijn vergelijkbare omzet met slechts 1% stijgen. Veel minder goed dan de 868,8 miljoen dollar en de +3,4% waar analisten op hadden gerekend. Waarop het aandeel nog wat dieper zakte.

 

Ideaal om "klanten naar winkel te lokken"

Retailanalisten lezen het verhaal echter totaal anders. Zij wijzen erop dat Urban Outfitters, net als vele andere retailers, steeds meer klanten ziet weglopen naar het internet. "Om het hoofd boven water te houden, moeten fysieke winkels almaar meer het verschil maken door klanten een goeie reden te geven om hun fysieke winkel te bezoeken", schrijven Shelly Banjo en Gillian Tan in hun blog op financieel persbureau Bloomberg.

 

De auteurs geven onder meer het voorbeeld van supermarktketen Whole Foods. Die runt niet alleen eigen restaurants maar kocht onlangs ook nog de snelgroeiende broodjesketen Mendocino Farms.

 

Overigens is Urban Outfitters met deze zet niet aan zijn proefstuk toe: zo runt de groep in zijn huis-en-tuinketen Terrain ook al restaurants, terwijl het in zijn grootste flagship - een heus "Lifestyle Center" in New York - al experimenteert met een koffiebar, een make-upshop en zelfs een haarkapper. Allemaal met hetzelfde doel: klanten lokken, ze langer in de winkel houden en zo de kans op een aankoop verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top