Vakbond FNV wil niet meer praten over cao kledingwinkels

Vakbond FNV wil niet meer praten over cao kledingwinkels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-318890783/stock-photo-woman-at-the-checkout-makes-shopping.html?src=s8V_uTJ2HcbKEINTgG-pdQ-1-0

Vakbond FNV Handel is uit het overleg rond de cao voor de werknemers van kledingwinkels gestapt. Volgens de organisatie gaan de eisen van brancheorganisatie INretail te ver en heeft verder overleg op die basis geen zin.

“Een brug te ver”

“Ze stellen als harde eis dat we akkoord gaan met een verruiming van de dagspiegel en het verder afschaffen van toeslagen, zonder enige vorm van compensatie. Dat is voor FNV simpelweg een brug te ver”, zegt bestuurder Niels Suijker. Zo wil INretail dat de toeslagen voor het werken op avonden in de week en op zaterdag tot 22u volledig geschrapt worden. Volgens FNV staart het zich zo blind op het verminderen van de personeelskosten.

 

“Maar het ligt niet aan de personeelskosten, de branche loopt achter de feiten aan. De eisen van de consument zijn veranderd en juist daarom zouden de werkgevers ook moeten investeren in het vakmanschap van hun personeel. Helaas, dat gebeurt niet”, aldus Snijers.

 

Het vertrek van FNV wil niet zeggen dat het overleg wordt stopgezet: op 27 juni gaat INretail verder met de onderhandelingen met drie andere vakbonden. De cao heeft weerslag op 70.000 werknemers in de sector, waarvan een kwart jonger is dan 23 jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top