Van de Velde krabbelt recht na corona-tik

Lingeriewinkel met Marie-Jo in Frankrijk

De coronapandemie heeft lingeriegroep Van de Velde flink pijn gedaan: sommige Amerikaanse winkels zullen mogelijk zelfs niet meer heropenen. Toch ziet de holding achter Marie-Jo en Prima Donna ook positieve punten en keert het bedrijf dividend uit.

 

Kostenbesparingen en onlineverkoop

Net zoals de hele modesector, en dan zeker in het premiumsegment, is ook Van de Velde in de eerste jaarhelft zwaar geraakt door de coronacrisis. Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf zag de omzet meer dan een kwart terugvallen tot 74 miljoen euro. Vooral de eigen winkels kregen de klappen, met een omzetdaling van 42%. In de eigen vestigingen in de Verenigde Staten kelderde de verkoop zelfs met ruim 60%. Aangezien die markt het al langer moeilijk heeft, overweegt CEO Marleen Vaesen er sommige winkels definitief te sluiten, zei ze aan De Tijd.

 

De groothandelskanalen wisten de omzetcrash te beperken tot 23,5%, met dank aan wat "digitale creativiteit". Echte onlinepartners zoals Zalando speelden een belangrijke rol, al hebben ook de zelfstandige winkeliers zich volgens Vaesen weerbaar opgesteld en hebben ze massaal digitale initiatieven opgezet tijdens de lockdown. Hoewel er tijdens en kort na de lockdowns "amper een markt" was voor lingerie, lijken de meeste boetieks de crisis te overleven.

 

Onder de streep kwam Van de Velde op een netttowinst van 5 miljoen euro uit, bijna 60% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder - maar dus nog wél positief, in tegenstelling tot heel wat andere modebedrijven. Het brutobedrijfsresultaat zakte met 31% naar 16,3 miljoen euro. De groep wist evenwel flinke kostenbesparingen door te voeren: onder meer dankzij het systeem van tijdelijke werkloosheid boekte Van de Velde 4,4 miljoen euro minder vaste kosten dan een jaar eerder.

 

Toch nog voldoende steun

Inmiddels herstelt de verkoop zich, mede met behulp van reclamecampagnes en de locatiestrategie van het bedrijf: de meeste verkooppunten liggen niet in de grote stadscentra, die consumenten nog vaak vermijden, maar in kleinere kernen en in de periferie. Bovendien neemt het belang van advies en passen op afspraak toe bij de lingeriewinkels.

 

Hoewel Vaesen geen prognoses durft uitspreken voor de rest van het jaar, komt het bedrijf wel terug op zijn beslissing om de jaarlijkse dividenduitkering te schrappen. Aandeelhouders krijgen nu toch een interimdividend van 1 euro bruto per aandeel – goed voor 13 miljoen euro in totaal. Ook begint de lingeriereus weer met de inkoop van 15 miljoen euro aan eigen aandelen. Met een cashpositie van 42 miljoen euro zegt de behamaker "sterk genoeg" te staan.