Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers
Shutterstock

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

 

"Te laat gereageerd op veranderende consument"

Positieve signalen kwamen er volgens CEO Erwin van Laethem vanuit e-commerce, die tegenwoordig al goed is voor 8% van de totale omzet. In 2017 was dat nog maar 7%. Toch was dit onvoldoende om de omzetdaling op te vangen: die was er bij zowel de eigen filialen als bij de onafhankelijke lingeriewinkels. Volgens van Laethem viel de verkoop in het eerste kwartaal tegen omdat de hele sector te kampen heeft met minder winkelbezoekers in de fysieke winkels. Steeds meer mensen kopen online, met als gevolg dat het businessmodel van de retailsector ingrijpend zal veranderen. 

 

De vooropgestelde omzetgroei van 5% voor 2018 bleek voor het bedrijf uit Schellebelle niet haalbaar. Eind april kwam men hierop terug door te mikken op een stabiele tot relatief lagere omzet ten opzichte van 2017, toen Van de Velde een omzet van 209 miljoen euro realiseerde. De omzet zal al voor het derde jaar op rij niet stijgen. Voorzitter Herman Van de Velde ziet in dat de markt aan het veranderen is, maar geeft toe dat men niet snel genoeg reageerde op de opmars van e-commerce.

 

Nodige investeringen brengen zware kosten met zich mee

Om die problemen te verhelpen, stelde Van de Velde vorig jaar Van Laethem aan als CEO om het lingeriebedrijf helpen met het investeren in een nieuwe IT-infrastructuur, het finetunen van de logistiek en het uitbreiden van de digitale verkopen. Dit zal zware kosten met zich meebrengen, waardoor de brutobedrijfswinst met 12 tot 20% zou gaan dalen. In hoeverre de investeringen de globale winst in het eerste halfjaar beïnvloedden, is pas merkbaar wanneer het bedrijf de halfjaarcijfers bekend maakt in augustus.       

 

De onduidelijkheid over het Belgische bedrijf kostte de aandeelhouders en vooral de familie Van de Velde zelf al een enorm vermogen: in 2016 bereikte de lingeriegroep zijn summum, nu is het aandeel nog slechts 60% daarvan waard. Daarbovenop moeten de aandeelhouders zich in 2018 tevredenstellen met een 70% lager liggend dividend.

 

Met het nieuwe e-commerceplatform hoopt het bedrijf een antwoord te vinden op de teleurstellende bedrijfsresultaten. Een stijgende online verkoop moet dienen als katalysator voor de toekomst waardoor men de toekomst kan waarborgen. Volgens CEO Van Laethem zal het platform eind 2018 volledig gebruiksklaar zijn. Van de Velde hoopt begin 2019 het systeem verder uit te bouwen en alle winkelpartners erbij te betrekken. In het tweede deel van 2019 zal het bedrijf de e-commerce personaliseren voor de eindgebruiker wat de lingeriegroep in staat stelt om geleidelijk aan een versnelling hoger te schakelen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.