Verborgen camera toont kinderarbeid bij Turkse textielbedrijven

Verborgen camera toont kinderarbeid bij Turkse textielbedrijven
http://www.shutterstock.com/pic-11813425/

De Amerikaanse tv-zender CBS heeft met een verborgen camera vastgelegd hoe Turkse textielbedrijven in Istanbul gebruik maakt van kinderarbeid. Daarbij zou het voornamelijk over Syrische vluchtelingen gaan.

 

Aan de slag als slaven

De kinderen die in de textielindustrie in Istanbul aan de slag zijn, moeten 12 uur per dag werken en ze verdienen daarmee volgens CBS ongeveer 140 euro per maand. Dat is slechts een derde van wat een volwassen persoon er maandelijks verdient.

 

Een directeur van een Turkse school die Syrische kinderen gratis les geeft, stelt dat heel wat ouders hun kinderen laten werken, omdat ze anders niet rond komen. Bovendien zijn de kinderen niet op de hoogte van hun rechten en werken ze hard zonder te klagen.

 

“Ze blijven dus gewoon hun werk doen als slaven en het is eenvoudiger om hen als slaven te houden dan hetzelfde te doen bij een volwassene”, zegt Leyla Akca, een Turkse psychologe die Syrische kinderen en hun families bijstaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top