Verborgen camera toont kinderarbeid bij Turkse textielbedrijven | RetailDetail

Verborgen camera toont kinderarbeid bij Turkse textielbedrijven

Verborgen camera toont kinderarbeid bij Turkse textielbedrijven
http://www.shutterstock.com/pic-11813425/

De Amerikaanse tv-zender CBS heeft met een verborgen camera vastgelegd hoe Turkse textielbedrijven in Istanbul gebruik maakt van kinderarbeid. Daarbij zou het voornamelijk over Syrische vluchtelingen gaan.

 

Aan de slag als slaven

De kinderen die in de textielindustrie in Istanbul aan de slag zijn, moeten 12 uur per dag werken en ze verdienen daarmee volgens CBS ongeveer 140 euro per maand. Dat is slechts een derde van wat een volwassen persoon er maandelijks verdient.

 

Een directeur van een Turkse school die Syrische kinderen gratis les geeft, stelt dat heel wat ouders hun kinderen laten werken, omdat ze anders niet rond komen. Bovendien zijn de kinderen niet op de hoogte van hun rechten en werken ze hard zonder te klagen.

 

“Ze blijven dus gewoon hun werk doen als slaven en het is eenvoudiger om hen als slaven te houden dan hetzelfde te doen bij een volwassene”, zegt Leyla Akca, een Turkse psychologe die Syrische kinderen en hun families bijstaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.