Veritas brengt DHZ-ateliers naar de winkels

Veritas brengt DHZ-ateliers naar de winkels

Veritas brengt DHZ-ateliers naar de winkels

Veritas start in veertien winkels in België met Atelier Veritas, een shop-in-shopconcept voor workshops en crea-ateliers. Atelier Veritas staat ook voor een nieuw crea-assortiment en een eigen online omgeving.

Workshops in winkels buiten de stad

In veertien perifere winkels in ons land heeft Veritas onder de noemer Atelier Veritas zogeheten ‘ateliers’ geïnstalleerd, waar workshops zullen plaatsvinden onder begeleiding van ‘makers’ en hobby-experten. Vanaf 2017 is er verdere uitbreiding voorzien.


“Centraal staat een grote werktafel, waar hobbyisten ter plaatse aan kunnen werken. Er worden ook heel veel voorbeelden getoond, want je moet de mensen laten zien wat er allemaal mogelijk is. Vandaar ook een duidelijke koppeling met de website, het wordt echt een omnichannel-community”, vertelt CEO Ine Verhaert aan onze redactie.


De Atelier Veritas-shops komen vooral in de winkels buiten de steden en spelen hiermee in op comfort voor de consument, op het vlak van bereikbaarheid en nabijheid. Op de drie flagshipstores na dan, met name in Brugge, Leuven en Hasselt, die al een ruimte voor workshops hebben. Wel opent dit najaar nog een vierde flagshipstore in het centrum van Brussel (ook daar met een extra verdieping met atelier) en komt er een winkel die volledig gewijd is aan Atelier Veritas in Antwerpen.

 

Antwoord op de groeiende behoefte om zelf te creëren 

Atelier Veritas moet een eigen ‘label’ binnen het merk worden en de kapstok vormen voor alles wat het creatieve aanbod binnen Veritas aangaat. “Atelier Veritas is een echte ‘story’, waarmee we de consument willen enthousiasmeren om zelf aan de slag te gaan. Het moet ook de facilitator te zijn van een maak-community van starters en ervaren makers. Die kunnen van elkaar leren en ervaringen uitwisselen, zowel in de fysieke winkels als op het online platform”, aldus Verhaert.

 

Om nog sterker in te zetten op die creatieve beleving, lanceert Veritas ook een extra Atelier Veritas-assortiment, bestaande uit zo’n 1.000 nieuwe SKU’s onder de eigen merknaam. Dat assortiment is vanaf oktober integraal in de webshop te vinden – die overigens in oktober een hele make-over krijgt – maar ook in de winkels met een Atelier Veritas, in de flagshipstores en gedeeltelijk in andere winkels.

 

Lokale crea-experten en hobby’s

Wat de workshops betreft, krijgen de lokale uitbaters de vrijheid om zelf te organiseren naargelang de vraag van hun klanten. Zo zijn de lesgevers van de workshops steeds lokale crea-experten en mogen ze zelf invulling geven aan het aanbod. “We willen ook met ‘nieuwe’, onbekende hobby’s uitpakken, zeker niet alleen het traditionele naai- en breiwerk”, aldus nog Verhaert.


Dat er vraag is, ziet de CEO meteen. In winkels waar al met Atelier Veritas is gestart, zijn de workshops meteen volzet. Vooral de workshops voor starters hebben veel succes, wat erop wijst dat er nog marktverbreding mogelijk is. Het valt Verhaert ook op dat in Duitsland, waar Veritas nu twee winkels heeft, het creatieve assortiment een groot succes kent: “Zo’n uitgebreid en volledig aanbod om creatief te zijn met textiel vind je daar niet in fysieke winkels.” In Frankrijk, waar Veritas sinds mei een winkel heeft, draait Veritas naar eigen zeggen “zelfs beter dan verwacht”.

 

Testwinkel in de Antwerpse Nationalestraat

Atelier Veritas krijgt ook één volledige eigen winkel, meer bepaald in de Nationalestraat in Antwerpen. Die komt er onder andere voor de studenten van de modeacademie, zodat zij hun creatieve benodigdheden op één plaats kunnen terugvinden. Voor Veritas wordt de winkel dan weer een testlabo waar de creatieve consument en de makers ruimte krijgen om de laatste nieuwe trends en -tools samen uit te testen.


Verhaert: “Er is meer dan assortiment en kennis, er zijn ook machines, die je nodig hebt om te experimenteren met textiel. Elementen of concepten uit deze winkel kunnen later ook geïntegreerd worden in andere winkels. Op die manier wensen we met Atelier Veritas hét DIY-platform te zijn voor zowel artistieke als beginnende creatievelingen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.