Veritas brengt DHZ-ateliers naar de winkels

Veritas brengt DHZ-ateliers naar de winkels

Veritas brengt DHZ-ateliers naar de winkels

Veritas start in veertien winkels in België met Atelier Veritas, een shop-in-shopconcept voor workshops en crea-ateliers. Atelier Veritas staat ook voor een nieuw crea-assortiment en een eigen online omgeving.

Workshops in winkels buiten de stad

In veertien perifere winkels in ons land heeft Veritas onder de noemer Atelier Veritas zogeheten ‘ateliers’ geïnstalleerd, waar workshops zullen plaatsvinden onder begeleiding van ‘makers’ en hobby-experten. Vanaf 2017 is er verdere uitbreiding voorzien.


“Centraal staat een grote werktafel, waar hobbyisten ter plaatse aan kunnen werken. Er worden ook heel veel voorbeelden getoond, want je moet de mensen laten zien wat er allemaal mogelijk is. Vandaar ook een duidelijke koppeling met de website, het wordt echt een omnichannel-community”, vertelt CEO Ine Verhaert aan onze redactie.


De Atelier Veritas-shops komen vooral in de winkels buiten de steden en spelen hiermee in op comfort voor de consument, op het vlak van bereikbaarheid en nabijheid. Op de drie flagshipstores na dan, met name in Brugge, Leuven en Hasselt, die al een ruimte voor workshops hebben. Wel opent dit najaar nog een vierde flagshipstore in het centrum van Brussel (ook daar met een extra verdieping met atelier) en komt er een winkel die volledig gewijd is aan Atelier Veritas in Antwerpen.

 

Antwoord op de groeiende behoefte om zelf te creëren 

Atelier Veritas moet een eigen ‘label’ binnen het merk worden en de kapstok vormen voor alles wat het creatieve aanbod binnen Veritas aangaat. “Atelier Veritas is een echte ‘story’, waarmee we de consument willen enthousiasmeren om zelf aan de slag te gaan. Het moet ook de facilitator te zijn van een maak-community van starters en ervaren makers. Die kunnen van elkaar leren en ervaringen uitwisselen, zowel in de fysieke winkels als op het online platform”, aldus Verhaert.

 

Om nog sterker in te zetten op die creatieve beleving, lanceert Veritas ook een extra Atelier Veritas-assortiment, bestaande uit zo’n 1.000 nieuwe SKU’s onder de eigen merknaam. Dat assortiment is vanaf oktober integraal in de webshop te vinden – die overigens in oktober een hele make-over krijgt – maar ook in de winkels met een Atelier Veritas, in de flagshipstores en gedeeltelijk in andere winkels.

 

Lokale crea-experten en hobby’s

Wat de workshops betreft, krijgen de lokale uitbaters de vrijheid om zelf te organiseren naargelang de vraag van hun klanten. Zo zijn de lesgevers van de workshops steeds lokale crea-experten en mogen ze zelf invulling geven aan het aanbod. “We willen ook met ‘nieuwe’, onbekende hobby’s uitpakken, zeker niet alleen het traditionele naai- en breiwerk”, aldus nog Verhaert.


Dat er vraag is, ziet de CEO meteen. In winkels waar al met Atelier Veritas is gestart, zijn de workshops meteen volzet. Vooral de workshops voor starters hebben veel succes, wat erop wijst dat er nog marktverbreding mogelijk is. Het valt Verhaert ook op dat in Duitsland, waar Veritas nu twee winkels heeft, het creatieve assortiment een groot succes kent: “Zo’n uitgebreid en volledig aanbod om creatief te zijn met textiel vind je daar niet in fysieke winkels.” In Frankrijk, waar Veritas sinds mei een winkel heeft, draait Veritas naar eigen zeggen “zelfs beter dan verwacht”.

 

Testwinkel in de Antwerpse Nationalestraat

Atelier Veritas krijgt ook één volledige eigen winkel, meer bepaald in de Nationalestraat in Antwerpen. Die komt er onder andere voor de studenten van de modeacademie, zodat zij hun creatieve benodigdheden op één plaats kunnen terugvinden. Voor Veritas wordt de winkel dan weer een testlabo waar de creatieve consument en de makers ruimte krijgen om de laatste nieuwe trends en -tools samen uit te testen.


Verhaert: “Er is meer dan assortiment en kennis, er zijn ook machines, die je nodig hebt om te experimenteren met textiel. Elementen of concepten uit deze winkel kunnen later ook geïntegreerd worden in andere winkels. Op die manier wensen we met Atelier Veritas hét DIY-platform te zijn voor zowel artistieke als beginnende creatievelingen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.