Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur | RetailDetail

Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur

Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur
Shutterstock

De Amerikaanse sportkledingdistributeur Foot Locker heeft een erg teleurstellend tweede kwartaal achter de rug, met een vergelijkbare omzetdaling van 6%. Bovendien zijn de vooruitzichten niet meteen veel beter.

Weinig innovaties

In het eerste kwartaal kon Foot Locker zijn verkoopcijfer nog met 0,7% optillen tot 2,0 miljard dollar (zowat 1,7 miljard euro), maar in het tweede kwartaal kwam de omzet 4,4% lager uit op 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro). Bij een vergelijkbaar aantal winkels bedroeg de terugval zelfs 6,0%.Volgens topman Richard Johnson lieten de trekkers het afweten en vielen er weinig innovatieve nieuwe producten te bespeuren.

 

Dat had ook zijn effect op het cijferrapport van het concern, dat zijn brutomarge zag dalen van 33,0% tot 29,6%. De administratieve kosten stegen daarentegen van 19,7% tot 19,9% van de omzet. Op het onderste lijntje van de resultatenrekening zakte de nettowinst van 127 miljoen dollar naar 51 miljoen dollar (43 miljoen euro), al zat daar ook de invloed van een juridisch geschil over het pensioenplan in.

 

Voor de rest van het jaar gaat Foot Locker uit van een moeilijk blijvende markt met verkopen die op vergelijkbare basis 3% à 4% lager zullen uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.