Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur

Verkoopcijfers Foot Locker stellen zwaar teleur
Shutterstock

De Amerikaanse sportkledingdistributeur Foot Locker heeft een erg teleurstellend tweede kwartaal achter de rug, met een vergelijkbare omzetdaling van 6%. Bovendien zijn de vooruitzichten niet meteen veel beter.

Weinig innovaties

In het eerste kwartaal kon Foot Locker zijn verkoopcijfer nog met 0,7% optillen tot 2,0 miljard dollar (zowat 1,7 miljard euro), maar in het tweede kwartaal kwam de omzet 4,4% lager uit op 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro). Bij een vergelijkbaar aantal winkels bedroeg de terugval zelfs 6,0%.Volgens topman Richard Johnson lieten de trekkers het afweten en vielen er weinig innovatieve nieuwe producten te bespeuren.

 

Dat had ook zijn effect op het cijferrapport van het concern, dat zijn brutomarge zag dalen van 33,0% tot 29,6%. De administratieve kosten stegen daarentegen van 19,7% tot 19,9% van de omzet. Op het onderste lijntje van de resultatenrekening zakte de nettowinst van 127 miljoen dollar naar 51 miljoen dollar (43 miljoen euro), al zat daar ook de invloed van een juridisch geschil over het pensioenplan in.

 

Voor de rest van het jaar gaat Foot Locker uit van een moeilijk blijvende markt met verkopen die op vergelijkbare basis 3% à 4% lager zullen uitkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top