Vijfde minder winst voor Nike | RetailDetail

Vijfde minder winst voor Nike

Vijfde minder winst voor Nike
(c) Nike

Nike heeft er een lastig eerste kwartaal op zitten. De omzet bleef zo goed als vlak terwijl de winst, als gevolg van dalende winstmarges en hogere uitgaven, met ruim een vijfde kelderde.

7,8 miljard euro omzet

De Amerikaanse sportkledinggigant heeft het voorbije kwartaal een omzet van 9,07 miljard dollar geboekt, omgerekend een slordige 7,7 miljard euro. Dat is slechts een fractie meer dan de 9,06 miljard dollar over dezelfde periode een jaar eerder.

 

Dat vlakke resultaat is vooral het gevolg van de kelderende verkoop bij Converse, dat zijn omzet liefst 15% zag kelderen tot 438 miljoen dollar (370 miljoen euro). Het Nike-merk zelf liet een omzetgroei van 2% optekenen tot 8,6 miljard dollar (7,3 miljard euro). Met dank aan de internationale verkoop, want op zijn Amerikaanse thuismarkt verliest Nike terrein (-3%).

 

De winst in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar kwam uit op 950 miljoen dollar (800 miljoen euro), oftewel 22% minder dan een jaar eerder. Volgens Nike-topman Mark Parker is dat het gevolg van “een dalende bruto winstmarge en hogere uitgaven”. “Vooruitkijkend naar de rest van het boekjaar 2018 zullen we de wereldwijde groei van Nike aanvuren middels de sterkte van ons merk, de kracht van onze innovatieve producten en de meest persoonlijke digitally-connected ervaringen in onze sector”, houdt Parker de moed erin.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.