Vlaamse modebedrijven zetten stap naar RFID-labels

Vlaamse modebedrijven zetten stap naar RFID-labels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-192982424/

Enkele Vlaamse modebedrijven hebben met ondersteuning van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) de voorbije jaren de overstap gemaakt van gewone barcodes naar RFID-labels, die meer informatie kunnen bevatten.

 

Hogere stock-accuraatheid

De RFID-labels zijn internationaal al lang ingeburgerd, maar in Vlaanderen bleef het lang wachten op een grote verandering. Daarom startte het VIL in december 2014 met het project ‘In-store-improvement’, dat bedrijven moest helpen bij de overstap. Tien bedrijven namen alvast deel en hebben zo de stap gezet naar RFID-labels.

 

Voor veel bedrijven was het een probleem dat ze het bos door de bomen niet meer zagen, omdat er heel wat verschillende technologieën op de markt waren. “We hebben een inventarisatie gemaakt van de nieuwste technologieën en hun mogelijkheden. Begin er maar aan als individueel bedrijf. We hebben de kosten en baten tegen elkaar afgezet én verschillende technologieën uitgetest bij de deelnemende bedrijven”, zegt Jan Merckx, die bij het VIL de leiding had over het project.

 

Voor bedrijven is het gebruik van RFID-labels nodig, omdat ze automatisch gescand kunnen worden en meer informatie bevatten. Daardoor is het onder andere eenvoudiger om de inventaris op te volgen. Volgens het VIL stijgt de stockaccuraatheid bij het gebruik van RFID dan ook gemiddeld van 63 procent naar 95 procent. Daardoor zullen kledingstukken ook minder snel uitverkocht zijn in de winkels, wat zorgt voor een betere verkoop. Er zijn ook minder overschotten, waardoor er minder tegen dumpingprijzen moet worden verkocht.

 

“Vroeger betaalden we 10.000 à 15.000 euro aan een externe firma om onze voorraad te inventariseren. Nu doen we het zelf. Het kost ons nog 1 à 1,5 uur om een volledige voorraad van een winkel te hebben”, zegt Stefaan Allemeersch van GIKS Mode, dat deelnam aan het project.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top