Vlaamse modebedrijven zetten stap naar RFID-labels

Vlaamse modebedrijven zetten stap naar RFID-labels
http://www.shutterstock.com/nl/pic-192982424/

Enkele Vlaamse modebedrijven hebben met ondersteuning van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) de voorbije jaren de overstap gemaakt van gewone barcodes naar RFID-labels, die meer informatie kunnen bevatten.

 

Hogere stock-accuraatheid

De RFID-labels zijn internationaal al lang ingeburgerd, maar in Vlaanderen bleef het lang wachten op een grote verandering. Daarom startte het VIL in december 2014 met het project ‘In-store-improvement’, dat bedrijven moest helpen bij de overstap. Tien bedrijven namen alvast deel en hebben zo de stap gezet naar RFID-labels.

 

Voor veel bedrijven was het een probleem dat ze het bos door de bomen niet meer zagen, omdat er heel wat verschillende technologieën op de markt waren. “We hebben een inventarisatie gemaakt van de nieuwste technologieën en hun mogelijkheden. Begin er maar aan als individueel bedrijf. We hebben de kosten en baten tegen elkaar afgezet én verschillende technologieën uitgetest bij de deelnemende bedrijven”, zegt Jan Merckx, die bij het VIL de leiding had over het project.

 

Voor bedrijven is het gebruik van RFID-labels nodig, omdat ze automatisch gescand kunnen worden en meer informatie bevatten. Daardoor is het onder andere eenvoudiger om de inventaris op te volgen. Volgens het VIL stijgt de stockaccuraatheid bij het gebruik van RFID dan ook gemiddeld van 63 procent naar 95 procent. Daardoor zullen kledingstukken ook minder snel uitverkocht zijn in de winkels, wat zorgt voor een betere verkoop. Er zijn ook minder overschotten, waardoor er minder tegen dumpingprijzen moet worden verkocht.

 

“Vroeger betaalden we 10.000 à 15.000 euro aan een externe firma om onze voorraad te inventariseren. Nu doen we het zelf. Het kost ons nog 1 à 1,5 uur om een volledige voorraad van een winkel te hebben”, zegt Stefaan Allemeersch van GIKS Mode, dat deelnam aan het project.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top