Warm weer drukt op verkoop H&M

Warm weer drukt op verkoop H&M

Warm weer drukt op verkoop H&M

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal resultaten gehaald die beneden de verwachtingen van analisten waren. De groep wijst daarvoor op het ongewoon warme weer tijdens de voorbije maanden.

Meer kortingen door warm weer

In het derde kwartaal van 2016 haalde H&M een omzet van bijna 57 miljard Zweedse kroon (5,9 miljard euro), 6% meer dan een jaar eerder. De nettowinst viel dan weer terug van 5,3 naar 4,8 miljard kroon (550 naar 500 miljoen euro).

 

H&M wijst naar het ongewoon warme weer voor de lagere winst. De herfstcollectie was daardoor minder succesvol en om de verkoop op te drijven moest H&M meer kortingen geven op de collecties. "Verkopen waren goed in de meeste markten tot halverwege augustus. Daarna werden de verkopen gedrukt door het abnormaal warme weer dat aanhield tot september", aldus CEO Karl-Johan Persson. Door de sterke positie van de dollar was bovendien de inkoop duurder.

 

H&M verwacht dat de resultaten in 2017 zullen verbeteren, dankzij de investeringen die het bedrijf plant. Zo zal het volgend jaar één of twee nieuwe merken lanceren en wil het Zweedse bedrijf in meer markten de online verkoop starten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.