Warm weer drukt op verkoop H&M

Warm weer drukt op verkoop H&M

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal resultaten gehaald die beneden de verwachtingen van analisten waren. De groep wijst daarvoor op het ongewoon warme weer tijdens de voorbije maanden.

Meer kortingen door warm weer

In het derde kwartaal van 2016 haalde H&M een omzet van bijna 57 miljard Zweedse kroon (5,9 miljard euro), 6% meer dan een jaar eerder. De nettowinst viel dan weer terug van 5,3 naar 4,8 miljard kroon (550 naar 500 miljoen euro).

 

H&M wijst naar het ongewoon warme weer voor de lagere winst. De herfstcollectie was daardoor minder succesvol en om de verkoop op te drijven moest H&M meer kortingen geven op de collecties. "Verkopen waren goed in de meeste markten tot halverwege augustus. Daarna werden de verkopen gedrukt door het abnormaal warme weer dat aanhield tot september", aldus CEO Karl-Johan Persson. Door de sterke positie van de dollar was bovendien de inkoop duurder.

 

H&M verwacht dat de resultaten in 2017 zullen verbeteren, dankzij de investeringen die het bedrijf plant. Zo zal het volgend jaar één of twee nieuwe merken lanceren en wil het Zweedse bedrijf in meer markten de online verkoop starten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Back to top