Weekday van start in Antwerpen | RetailDetail

Weekday van start in Antwerpen

Weekday van start in Antwerpen

Liefhebbers van urban fashion hebben er een adresje bij: vandaag opent Weekday, een merk van de groep H&M, zijn eerste Belgische winkel in een opvallend pand in de Antwerpse Kammenstraat. 

Drastisch verbouwd

Er lijkt geen einde te komen aan de expansiedrift van de Zweedse groep: na H&M, & Other Stories en Cos brengt de groep nu ook Weekday naar België. De eerste vestiging opende in de Antwerpse Kammenstraat, op de locatie waar voordien cultwinkel Fish & Chips gevestigd was. “We weten dat Antwerpen een echte modestad is", vertelt algemeen directeur David Thorewik aan RetailDetail. “Toen deze locatie zich aandiende, was het een makkelijke beslissing.”

 

Het pand werd drastisch verbouwd: de winkel baadt nu in daglicht en kreeg een opvallende glazen façade. “We gaan voor een ‘urban’ look & feel, met ruwe materialen in hun puurste vorm. Zoals je ziet gebruiken we weinig verf… We houden het liever authentiek en kijken bij de inrichting altijd naar de karakteristieken van de ruimte waarin we werken. Geen twee Weekday winkels zijn dan ook identiek. Dit is een prachtige ruimte en we denken dat we op deze ligging ons publiek kunnen bereiken.”

 

Multimerkenconcept

Dat publiek, dat zijn modegevoelige jongvolwassenen, zowel mannen als vrouwen, die ervan houden om hun eigen persoonlijke stijl te creëren. De esthetiek van Weekday is Scandinavisch geïnspireerd. Daarnaast speelt de denimcollectie een hoofdrol. Het prijsniveau is toegankelijk, al wil Weekday niet de allergoedkoopste zijn: naast laaggeprijsde basisstukken vind je hier ook wat duurdere items. “Prijzen kunnen variëren van 10 euro voor een T-shirt tot 250 euro voor een jas. En we verkopen ook externe merken, die meestal iets hoger geprijsd zijn.”

 

Weekday is inderdaad een buitenbeentje in de H&M-stal: de keten begon namelijk als een multimerkenconcept en verkoopt tot op vandaag naast het huismerk ook merken van derden, zoals Timberland, Dr. Martens, Vans of Birckenstock. Ook de collectie van Cheap Monday vind je hier: dat merk werd aanvankelijk voor Weekday ontwikkeld, maar is mettertijd ook een apart bestaan gaan leiden in multimerkenzaken en in eigen winkels. 

 

Expansieplannen

Ook leuk: elke vrijdag kun je bij Weekday een exclusief T-shirt kopen dat in de winkel zelf werd bedrukt, met een slogan en/of tekening die verwijst naar de actualiteit. “Dat project zegt veel over Weekday. We willen relevant zijn voor onze klanten en echt in het heden staan.” Deze week luidt het opschrift ‘Beyoncé for President’…

 

Of Weekday grote expansieplannen heeft in ons land? Thorewik laat zich niet vastpinnen op cijfers of prognoses: “We willen groeien, zowel in bestaande markten als in nieuwe markten. Ik hoop dus zeker dat we meer Belgische winkels kunnen openen, maar we gaan eerst kijken hoe de reacties zijn op deze eerste vestiging. België is het zevende land waar we fysieke winkels openen, na Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Nederland en Oostenrijk. In 2017 gaan we ook in het VK van start. Online zijn we al actief in 18 landen. We verkochten dus ook al in België voor we deze winkel openden.”

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.