Weinig ethisch schone sportkleding in België

Weinig ethisch schone sportkleding in België
http://www.shutterstock.com/pic-362197007/

In België zijn er amper sportketens te vinden die aandacht hebben voor ethische en duurzame productie van hun kleding, zegt Test-Aankoop. Ook grote merken als Foot Locker en Intersport doen weinig inspanningen op dat vlak.

 

Onveilige omstandigheden

Consumentenorganisatie Test-Aankoop trok naar fabrieken in Cambodja, waar steeds meer kleding wordt geproduceerd voor Europese sportwinkelketens, en sprak er undercover met een aantal textielarbeiders.

 

“De Cambodjaanse sweatshops hadden meestal één ding gemeenschappelijk: de arbeidsters werken er in ellendige en vaak ronduit onveilige omstandigheden”, zegt Simon November van Test-Aankoop. “In ondraaglijke hitte en omgeven door chemische dampen kloppen ze lange shifts van meer dan tien uur, zes dagen per week, en raken ze uiteindelijk zo uitgeput dat ze flauwvallen op de werkvloer of zelfs sterven.”

 

Bovendien maken heel wat fabrieken gebruiken van contracten van slechts enkele maanden, waardoor er geen werkzekerheid is en er ook geen bescherming is tegen ontslag.

 

Weinig inspanningen

Ook op vlak van milieu is er volgens Test-Aankoop weinig aandacht te bespeuren voor duurzame productie. “Zowat alle fasen van het productieproces brengen vervuiling met zich mee, zij het van de bodem, het water of de lucht. Tot slot weegt ook het transport door: de ecologische voetafdruk van de vele kilometers die de kledingstukken afleggen van het productieland tot bij ons is enorm”, aldus November.

 

Test-Aankoop voegt tot slot toe dat geen van de onderzochte merken - JD Sports, Foot Locker, Intersport en Sports Direct - al grote stappen hebben ondernomen om een eerlijk product op de markt te brengen. “In het slechtste geval ondernemen ze helemaal niets.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Back to top