Winkelsluitingen raken Van de Velde | RetailDetail

Winkelsluitingen raken Van de Velde

Winkelsluitingen raken Van de Velde

Lingeriefabrikant Van de Velde ‑ bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna ‑ zag zijn vergelijkbare omzet in het voorbije halfjaar met 2,6% stijgen. Met dank aan de groothandelstak, want de retailomzet daalde als gevolg van winkelsluitingen.

Op weg naar 19e jaar van groei sinds beursgang

Op geconsolideerde basis realiseerde de lingerieproducent uit het Oost-Vlaamse Schellebelle een omzet van 113,8 miljoen euro, hetzij 0,4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Inclusief de vergelijkbare seizoensleveringen trekt het bedrijf een groeispurtje van 2,6%. Meteen blijft Van de Velde op koers om zijn 19e jaar van groei te realiseren sinds het in 1997 naar de beurs trok.

 

Van de Velde ondervond vooral tegenwind op de Amerikaanse markt: de groep ziet er zijn omzet op vergelijkbare basis dalen met 17,7%. De totale omzet daalde zelfs met bijna 28%, door de sluiting van verlieslatende winkels.

 

In Europa is er wél groei, en dat met 5,3%. Die komt volledig op naam van de groothandelsomzet, die liefst 5,8% steeg op vergelijkbare basis en aan constante wisselkoersen. De retailtak kende namelijk een daling met 3,9%, toe te schrijven aan de sluiting van een aantal verlieslatende winkels en het feit dat een aantal eigen winkels in franchise werden gegeven.

 

Versterking van bij Mexx

Van de Velde heeft trouwens een nieuwe ‘international retail director’ in dienst genomen: Yan Aerts. Die was eerder vijftien jaar aan de slag bij modeketen Mexx. Zijn opdracht is duidelijk: het retailkanaal van de lingeriegroep opnieuw op de rails krijgen en uitbouwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.