Winkelsluitingen raken Van de Velde

Winkelsluitingen raken Van de Velde

Lingeriefabrikant Van de Velde ‑ bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna ‑ zag zijn vergelijkbare omzet in het voorbije halfjaar met 2,6% stijgen. Met dank aan de groothandelstak, want de retailomzet daalde als gevolg van winkelsluitingen.

Op weg naar 19e jaar van groei sinds beursgang

Op geconsolideerde basis realiseerde de lingerieproducent uit het Oost-Vlaamse Schellebelle een omzet van 113,8 miljoen euro, hetzij 0,4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Inclusief de vergelijkbare seizoensleveringen trekt het bedrijf een groeispurtje van 2,6%. Meteen blijft Van de Velde op koers om zijn 19e jaar van groei te realiseren sinds het in 1997 naar de beurs trok.

 

Van de Velde ondervond vooral tegenwind op de Amerikaanse markt: de groep ziet er zijn omzet op vergelijkbare basis dalen met 17,7%. De totale omzet daalde zelfs met bijna 28%, door de sluiting van verlieslatende winkels.

 

In Europa is er wél groei, en dat met 5,3%. Die komt volledig op naam van de groothandelsomzet, die liefst 5,8% steeg op vergelijkbare basis en aan constante wisselkoersen. De retailtak kende namelijk een daling met 3,9%, toe te schrijven aan de sluiting van een aantal verlieslatende winkels en het feit dat een aantal eigen winkels in franchise werden gegeven.

 

Versterking van bij Mexx

Van de Velde heeft trouwens een nieuwe ‘international retail director’ in dienst genomen: Yan Aerts. Die was eerder vijftien jaar aan de slag bij modeketen Mexx. Zijn opdracht is duidelijk: het retailkanaal van de lingeriegroep opnieuw op de rails krijgen en uitbouwen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top