Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando | RetailDetail

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando
Shutterstock

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

 

Sterke finish

De totale omzet van Zalando voor het voorbije boekjaar komt uit op een bedrag tussen 4,48 miljard euro en 4,5 miljard euro, een groei van iets meer dan 23% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van het Duitse bedrijf. Zalando mikte op een omzetgroei tussen 20 en 25 procent en voldoet dus aan de eigen verwachtingen.

 

Bij de winstcijfers heerst er echter een ander verhaal: daar verwachtte de moderetailer een winstmarge tussen 5 en 6%, maar met een bedrijfswinst tussen 209 en 222 miljoen euro moet het tevreden zijn met een marge tussen 4,7 en 4,9%. Een jaar eerder was dat nog 5,9%.

 

“We zijn sterk gefinisht dit jaar, ondanks een moeilijke maand oktober. We hebben onze groeibeloftes in 2017 waargemaakt en we zijn opgewonden om ook in 2018 en daarna verder te gaan op dit pad”, zegt co-CEO Rubin Ritter. In het vierde kwartaal haalde Zalando een omzet tussen 1,32 en 1,35 miljard euro, een groei van 21,2 tot 23,2%. De bedrijfswinst landt daarbij tussen 107 en 120 miljoen euro, goed voor een marge van 8,1 tot 8,9%.

 

De volledige cijfers voor het voorbije boekjaar, en de vooruitzichten voor het komende jaar, verschijnen op 1 maart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.