Winst meer dan verdubbeld bij Uniqlo | RetailDetail

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld
Shutterstock

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Slabakkende thuismarkt

De totale omzet van Uniqlo steeg in het voorbije boekjaar met 4,2% naar 1,86 biljoen yen (13,9 miljard euro). Daarbij steeg de winst met maar liefst 148% naar 119 miljard yen (8,9 miljoen euro), vooral dankzij enkele kostenbesparende maatregelen.

 

De kleinere omzetgroei was vooral te wijten aan de mindere vooruitgang op thuismarkt Japan, waar de omzet er met slechts 1,4% op vooruitging. De internationale verkoop ging er dan weer met 8,1% op vooruit, gestuwd door de zwakkere positie van de Japanse yen. Buiten Japan verdubbelde de operationele winst bijna. Vooral in Zuidoost-Azië en Oceanië waren de prestaties bijzonder sterk.

 

In de Verenigde Staten lijdt Uniqlo nog steeds verlies, maar het verlies daalde wel met de helft ten opzichte van een jaar eerder. In Europa daalde de winst licht vanwege de opening van twintig nieuwe winkels en de kosten die daarmee gepaard gingen.

 

Sterke groei internationale verkoop

Voor het komende boekjaar heeft moederbedrijf Fast Retailing voornamelijk grote verwachtingen voor de internationale omzet. Die was het voorbije boekjaar goed voor 38% van de omzet, terwijl dat in 2013 nog maar 22% was. Binnen een jaar moet Uniqlo voor het eerst meer omzet halen buiten Japan dan op de thuismarkt. Daarnaast moet de online omzet met 30% opgekrikt worden, wat vooral in thuisland Japan voor betere resultaten moet zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.