Winstdaling voor Van de Velde ondanks hogere omzet

Winstdaling voor Van de Velde

Winstdaling voor Van de Velde

Van de Velde, de fabrikant van lingeriemerken als Marie Jo en PrimaDonna, heeft zijn groepswinst met 5,4% zien dalen als gevolg van investeringen. Die moeten de verkoopmachine, die na twintig jaar begint te sputteren, zo snel mogelijk aanzwengelen.

Lichte omzetstijging bevestigd

Half juli meldde Van de Velde een lichte omzetstijging: na een moeilijk 2016 wist het in de eerste zes maanden van het jaar de geconsolideerde omzet op vergelijkbare basis met 1,2% op te krikken tot iets minder dan 117 miljoen euro, zo bevestigt de fabrikant nu voorbeurs.

 

De omzet in de groothandel steeg met 1,6%, die in de detailhandel zelfs met 3%. Vooral de PrimaDonna-badgoedcollectie blijft het goed doen en ook de nieuw geïntroduceerde sportcollectie blijkt “bijzonder succesvol”. Inclusief negatieve wisselkoerseffecten en de sluiting van winkels klokt de omzet wel 1,1% lager af.

 

De brutobedrijfswinst (rebitda) zakte met 6% tot 36,3 miljoen euro, onder de streep bleef er een groepswinst van 20 miljoen euro: een daling met 5,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen Van de Velde nog 21,2 miljoen euro winst boekte.

 

Hogere investeringen

Die winstdaling heeft alles te maken met toenemende investeringen ‑ zo’n twee miljoen euro extra ‑ in de positionering van zijn merken, in de uitbouw van nieuwe kanalen (waaronder e-commerce en digitalisering) en in de logistieke keten. “Deze investeringen in de toekomst brengen hogere uitgaven in 2017 en 2018 met zich mee”, klinkt het in Schellebelle, terwijl die maatregelen “pas in de komende jaren aan de duurzame groei van de omzet en winst [zullen] bijdragen”.

 

Voor de rest van het jaar gaat het management uit van een status quo: “Ten gevolge van de uitdagende retailomgeving in de markten en kanalen waar Van de Velde traditioneel actief is en het negatieve effect van het Britse pond” ziet het ernaar uit dat “de totale omzet in 2017 niet zal stijgen tegenover 2016”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.