Winstdaling voor Van de Velde

Winstdaling voor Van de Velde

Van de Velde, de fabrikant van lingeriemerken als Marie Jo en PrimaDonna, heeft zijn groepswinst met 5,4% zien dalen als gevolg van investeringen. Die moeten de verkoopmachine, die na twintig jaar begint te sputteren, zo snel mogelijk aanzwengelen.

Lichte omzetstijging bevestigd

Half juli meldde Van de Velde een lichte omzetstijging: na een moeilijk 2016 wist het in de eerste zes maanden van het jaar de geconsolideerde omzet op vergelijkbare basis met 1,2% op te krikken tot iets minder dan 117 miljoen euro, zo bevestigt de fabrikant nu voorbeurs.

 

De omzet in de groothandel steeg met 1,6%, die in de detailhandel zelfs met 3%. Vooral de PrimaDonna-badgoedcollectie blijft het goed doen en ook de nieuw geïntroduceerde sportcollectie blijkt “bijzonder succesvol”. Inclusief negatieve wisselkoerseffecten en de sluiting van winkels klokt de omzet wel 1,1% lager af.

 

De brutobedrijfswinst (rebitda) zakte met 6% tot 36,3 miljoen euro, onder de streep bleef er een groepswinst van 20 miljoen euro: een daling met 5,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen Van de Velde nog 21,2 miljoen euro winst boekte.

 

Hogere investeringen

Die winstdaling heeft alles te maken met toenemende investeringen ‑ zo’n twee miljoen euro extra ‑ in de positionering van zijn merken, in de uitbouw van nieuwe kanalen (waaronder e-commerce en digitalisering) en in de logistieke keten. “Deze investeringen in de toekomst brengen hogere uitgaven in 2017 en 2018 met zich mee”, klinkt het in Schellebelle, terwijl die maatregelen “pas in de komende jaren aan de duurzame groei van de omzet en winst [zullen] bijdragen”.

 

Voor de rest van het jaar gaat het management uit van een status quo: “Ten gevolge van de uitdagende retailomgeving in de markten en kanalen waar Van de Velde traditioneel actief is en het negatieve effect van het Britse pond” ziet het ernaar uit dat “de totale omzet in 2017 niet zal stijgen tegenover 2016”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

"Hunkemöller bereidt beursgang voor"

16/11/2017

Volgens financieel persbureau Bloomberg heeft investeringsmaatschappij Carlyle Group bankiers van Rothschild de opdracht gegeven een beursgang van Hunkemöller voor te bereiden.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Back to top