Winstdaling voor Van de Velde

Winstdaling voor Van de Velde

Van de Velde, de fabrikant van lingeriemerken als Marie Jo en PrimaDonna, heeft zijn groepswinst met 5,4% zien dalen als gevolg van investeringen. Die moeten de verkoopmachine, die na twintig jaar begint te sputteren, zo snel mogelijk aanzwengelen.

Lichte omzetstijging bevestigd

Half juli meldde Van de Velde een lichte omzetstijging: na een moeilijk 2016 wist het in de eerste zes maanden van het jaar de geconsolideerde omzet op vergelijkbare basis met 1,2% op te krikken tot iets minder dan 117 miljoen euro, zo bevestigt de fabrikant nu voorbeurs.

 

De omzet in de groothandel steeg met 1,6%, die in de detailhandel zelfs met 3%. Vooral de PrimaDonna-badgoedcollectie blijft het goed doen en ook de nieuw geïntroduceerde sportcollectie blijkt “bijzonder succesvol”. Inclusief negatieve wisselkoerseffecten en de sluiting van winkels klokt de omzet wel 1,1% lager af.

 

De brutobedrijfswinst (rebitda) zakte met 6% tot 36,3 miljoen euro, onder de streep bleef er een groepswinst van 20 miljoen euro: een daling met 5,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen Van de Velde nog 21,2 miljoen euro winst boekte.

 

Hogere investeringen

Die winstdaling heeft alles te maken met toenemende investeringen ‑ zo’n twee miljoen euro extra ‑ in de positionering van zijn merken, in de uitbouw van nieuwe kanalen (waaronder e-commerce en digitalisering) en in de logistieke keten. “Deze investeringen in de toekomst brengen hogere uitgaven in 2017 en 2018 met zich mee”, klinkt het in Schellebelle, terwijl die maatregelen “pas in de komende jaren aan de duurzame groei van de omzet en winst [zullen] bijdragen”.

 

Voor de rest van het jaar gaat het management uit van een status quo: “Ten gevolge van de uitdagende retailomgeving in de markten en kanalen waar Van de Velde traditioneel actief is en het negatieve effect van het Britse pond” ziet het ernaar uit dat “de totale omzet in 2017 niet zal stijgen tegenover 2016”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

21/09/2017

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Back to top