Winsten kledingbranche kennen stevige terugval

Winsten kledingbranche kennen stevige terugval
http://www.shutterstock.com/nl/pic-318890783/stock-photo-woman-at-the-checkout-makes-shopping.html?src=XzRM1QkhOzHJn6E3XY9kBA-1-3

De winsten in de kledingbranche blijven achter ten opzichte van andere sectoren in de detailhandel. Zo steeg het bedrijfsresultaat in de detailhandel in 2014 weer voor het eerst sinds 2011, maar binnen de kledingbranche is er nog geen ommekeer.

Dalende omzetten, stijgende kosten

In 2010 was het bedrijfsresultaat in de kledingbranche nog 540 miljoen euro, maar in 2014 is dat teruggevallen tot slechts 93 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De winstdaling is voornamelijk te wijten aan de dalende omzetten, terwijl de kosten wel gelijk bleven. In 2014 bleef de omzet ten opzichte van een jaar eerder dan wel gelijk, de kosten gingen toen stevig de hoogte in, waardoor ook ten opzichte van 2013 de winsten daalden.

 

Nochtans is er in de detailhandel sinds 2014 sprake van een licht herstel: toen steeg het bedrijfsresultaat in heel de sector met 110 miljoen euro naar 4,8 miljard euro. De eerste stijging sinds 2011 was voornamelijk te danken aan de foodsector en webwinkels, waar het bedrijfsresultaat met respectievelijk 4,7% en 14,9% de hoogte in ging. Bij de non-foodsector was er sprake van een daling van 1,8%.

 

Die trend lijkt zich ook in 2015 verder te zetten: vorig jaar steeg de omzet alvast met 1,4%, de grootste groei sinds 2008.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er momenteel met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Back to top