Winterkoopjes rustig van start

Shutterstock.com

De start van de wintersolden gisteren was geen onverdeeld succes. Comeos toont zich tevreden, maar Mode Unie is minder positief gestemd.

 

Geen volkstoeloop

De start van de koopjes werd bewust naar de eerste maandag van januari verplaatst, om een volkstoeloop in de winkelstraten te vermijden. Volgens GVA was het in Antwerpen in elk geval erg kalm. De krant trok de straat op en zag enkel op de Meir nogal wat volk. Bij grote winkelketens als Zara en Primark was het wel relatief druk met “beperkte wachtrijen.”

 

Ook in Brussel was het redelijk rustig. Tussen 10u en 12.30u werd de toegang tot de Nieuwstraat vanaf het Muntplein wel afgesloten. Op dat moment trokken de winkels van C&A, FootLocker en H&M erg veel volk, schrijft Bruzz. “Daarbuiten zijn er geen bijkomende sluitingen geweest", zei politiewoordvoerster Ilse Van de keere.

 

Gemengde gevoelens

Comeos, dat de grote kledingketens van België vertegenwoordigt, is tevreden over de eerste koopjesdag. “Onze handelaars zijn tevreden over de opkomst, al verwachten ze meer koopjesjagers op zaterdag”, zegt Kathy Bergen, Sector Manager Fashion bij Comeos. Bovendien zouden de koopjes vooral online erg vlot verlopen.

 

Minder positief is Mode Unie, de sectorfederatie voor de zelfstandige modedetailhandel. Volgens de organisatie lag de verkoop op de eerste soldendag de helft lager dan een jaar geleden, al nuanceert directeur Isolde Delanghe dat cijfer meteen: "Ten eerste startten de solden dit jaar op maandag, traditioneel een kalme verkoopdag in de modesector. Bovendien viel de soldenstart ná de Kerstvakantie, wat maakt dat heel wat consumenten terug aan het werk zijn. De soldenstart vorig jaar viel op vrijdag; de start van het weekend én ín de Kerstvakantie. Moeilijk vergelijken dus."

 

Mode Unie blijft het wel jammer vinden dat mensen individueel moeten shoppen. Dat zou een flinke rem op de verkoop zetten. “Zolang de regel van 1 klant per 10m² wordt nageleefd, zien we dus geen enkele reden om winkelen met je bubbel niet toe te staan. Consumenten shoppen nu eenmaal minder graag alleen”, besluit Delanghe.