Wintersolden dit jaar vijf procent slechter | RetailDetail

Wintersolden dit jaar vijf procent slechter

Wintersolden dit jaar vijf procent slechter
Foto: Shutterstock

De wintersolden zijn geen succes, blijkt uit een rondvraag van Comeos. In vergelijking met de wintersolden van 2016 is er in de voorbije maand 5% minder verkocht. De handelaars leggen de schuld bij het weer.

 

Winkelcentra en online deden het beter

Overmorgen eindigen de wintersolden van dit jaar. Terwijl tijdens de maand december in de kledingwinkels 3,77% meer kledingstukken werden verkocht dan in december 2016, ging er in de soldenperiode van januari 5% minder over de toonbanken dan een jaar eerder. Het weer is volgens de zelfstandigen- en handelsorganisaties Comeos, Unizo en Mode Unie de grootste boosdoener. De schuldige zou het slechte en natte winterweer geweest zijn, geven de handelaars aan in de bevraging. 

 

Dat kunnen ze staven doordat de winkelcentra relatief beter presteerden en ook online de soldenperiode een groter succes was. “De solden zijn dit jaar traag op gang gekomen. Er was minder volk op straat maar meer in de winkelcentra”, klinkt het.  Er was niettemin ook minder om te verkopen: de meeste handelaars hadden dit jaar minder voorraad in vergelijking met het winterseizoen van 2016.

 

In de soldenperiodes slaan Mode Unie, Unizo en Comeos de handen in elkaar en bevragen ze hun leden op dezelfde manier voor hun soldenenquêtes. Zo willen de organisaties voor meer duidelijkheid zorgen en een objectieve vergelijking tussen de soldenresultaten van zelfstandige handelaars en winkelketens vergemakkelijken. Alleen modewinkels worden evenwel bevraagd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.