Wouter Torfs: “Online even rendabel als winkels”

Pat Verbruggen - RetailDetail

Bij schoenenketen Torfs is e-commerce even winstgevend als de verkoop in de fysieke winkels. Er is dan ook geen reden om het e-distributiecentrum naar het buitenland te verhuizen. De keten heeft de coronacrisis helemaal verteerd.

 

Webshop geoptimaliseerd

Bij Torfs vertegenwoordigt online een omzetaandeel van 20,4%. Eén derde van die omzet komt van de online verkoop via de kiosken in de fysieke winkels. E-commerce hoeft helemaal niet verlieslatend te zijn voor fysieke retailers, zegt Wouter Torfs: “Bij ons staat de winstgevendheid van de webshop op hetzelfde niveau als die van de fysieke winkels.” Het is een kwestie van details, volgens de topman: “We hebben onze webshop geoptimaliseerd: betere foto’s, betere productomschrijvingen, preciezere maatbeschrijvingen… Daardoor stijgt de conversie en daalt het aantal retours.”

 

Torfs wist het retourpercentage terug te dringen van 27% naar 20%. “Bij onze grote internationale collega’s ligt dat percentage veel hoger.” Bovendien past de retailer zijn online assortiment aan: te goedkope en/of verlieslatende referenties gingen eruit. Toch is het online aanbod damesschoenen online nog dubbel zo groot als in de winkels. Ook geeft de schoenretailer online minder kortingen. Torfs gaf de Nederlandse webshop op en stopte zijn samenwerking met bol.com. Al die factoren samen resulteren in een rendabele e-commerce.

 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Wouter Torfs deed deze uitspraken in de marge van de opening van een stadswinkel nieuwe stijl in Gent. De timing is opmerkelijk, nu de discussie weer oplaait over nachtwerk in e-commerce en het afvloeien van logistieke jobs naar de buurlanden. “Wij houden ons e-distributiecentrum hier”, zegt de topman. “Het is een kwestie van maatschappelijke verantwoordelijkheid: als je hier schoenen wil verkopen, moet je ook hier werkgelegenheid creëren.” Vanaf 1 januari 2022 verdwijnt bij Torfs het onderscheid tussen arbeiders en bedienden. Nachtwerk en de vierdaagse werkweek zijn er al langer ingevoerd.

 

De CEO geeft ook aan dat de coronacrisis nu al verteerd is voor de schoenenretailer. “Op 31 augustus liepen we qua omzet nog 5% achter op 2019, vorige week was dat nog maar 3%. We maken dus een inhaalbeweging. Onze EBITDA bedroeg het eerste halfjaar 8,7 miljoen euro of 9,2% van de omzet, dat is een grote stap vooruit. We zullen dit jaar met groei én winst afsluiten.” Overigens stopt Torfs ook de franchiseovereenkomst met sneakerketen The Athlete’s Foot. De vijf winkels gaan dicht: ze leverden niet het gewenste resultaat.