Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017 | RetailDetail

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017
Shutterstock

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

 

“Een zeer goed jaar”

De totale omzet van YNAP kwam in het voorbije boekjaar uit op 2,1 miljard euro, een stijging van 11,8%. Voor wisselkoerseffecten was die groei zelfs 16,9%. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 6,9% naar 575,1 miljoen euro. De groei was in het laatste kwartaal lager, vanwege een tijdelijke lagere beschikbaarheid van producten bij webshop The Outnet.

 

“We hadden een zeer goed jaar. De resultaten in het vierde kwartaal waren sterk doorheen heel de groep. Vooral Net-a-Porter, Mr Porter en Yoox deden het heel goed. De omzet van The Outnet werd wel tijdelijk beïnvloed bij de migratie naar het nieuwe distributiecentrum. Dat is nu echter achter ons en productbeschikbaarheid is volledig hersteld”, belooft CEO Federico Merchetti.

 

De sterkste groei voor YNAP was te vinden in Azië, waar de omzet in het voorbije boekjaar met 17,7% groeide naar 355,8 miljoen euro. In Europa, zonder Italië en het Verenigd Koninkrijk, steeg de omzet met 12,4% en in Noord-Amerika maakte de groep een sprong van 10,2%. In Italië en het Verenigd Koninkrijk tot slot steeg de omzet respectievelijk met 14,2 en 6,2%.

 

In het voorbije boekjaar kregen de websites van YNAP 842,2 miljoen bezoekers over de vloer, tegenover 715,5 miljoen een jaar eerder. Het aantal bestellingen steeg dan ook van 8,4 miljoen naar 9,5 miljoen. De gemiddelde waarde daalde wel licht van 334 euro naar 328 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.