Zalando groeit met meer dan kwart in derde kwartaal | RetailDetail

Zalando groeit met meer dan kwart in derde kwartaal

Zalando groeit met meer dan kwart in derde kwartaal
Shutterstock

De Duitse modewebshop Zalando heeft in het derde kwartaal alweer een indrukwekkende groei opgetekend: ten opzichte van een jaar eerder kwamen er een miljoen nieuwe klanten bij en steeg de omzet met bijna 30%. De winst smolt wel bijna volledig weg.

Sterke groei DACH-zone

De totale omzet van Zalando kwam in het derde kwartaal uit op 1,075 miljard euro, een groei van 28,7% ten opzichte van een jaar eerder. In de Duitssprekende DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) groeide de webshop met 22,3% naar 497,7 miljoen euro, een jaar geleden kende Zalando in die zone een groei van slechts 9,7%. In de rest van Europa steeg de omzet zelfs met 30,9% naar 489,7 miljoen euro.

 

In de DACH-zone kwam de aangepaste EBIT uit op 15,7 miljoen euro, terwijl er in de rest van Europa een verlies van 16,2 miljoen werd gemaakt en bij "andere" was er een winst van 0,9 miljoen: dat maakt samen een winst van 0,4 miljoen euro, vorig jaar was dat nog 19,5 miljoen. De winstmarge daalde daarmee van 2,3 naar 0,0%. Het nettoverlies kwam uit op 11,1 miljoen euro, terwijl er een jaar eerder nog een winst van 5 miljoen euro was. Over de eerste drie kwartalen heen was er een nettowinst van 41,5 miljoen euro, ten opzichte van 60,5 miljoen euro in de eerste 9 maanden van 2016.

 

Miljoen nieuwe klanten

Het aantal klanten groeide in het derde kwartaal met een miljoen naar 22,2 miljoen, de grootste groei in absolute cijfers sinds het tweede kwartaal van 2015. In de voorbije twaalf maanden plaatste elke klant gemiddeld 3,8 bestellingen, een record. De gemiddelde waarde van een bestelling daalde wel van 62,8 euro naar 62 euro. Het mobiele aandeel blijft groeien: ondertussen zijn bijna 72 procent van alle sitebezoeken via een mobiel apparaat.

 

“De sterke omzetgroei in het derde kwartaal onderstreept onze focus op groei en toont dat onze investeringen hun vruchten afwerpen”, zegt CEO Rubin Ritter. “In het vierde kwartaal en in de komende jaren blijven we focussen op groei met als doel om tegen 2020 de omzet te verdubbelen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).