Zalando lanceert duurzame capsulecollectie

Campagnebeeld van retailer Zalando
Foto: Zalando

Zalando brengt acht internationale merken samen in een “duurzamere” capsulecollectie. De collectie bestaat uit 116 kledingstukken voor het herfstseizoen en werkt zoveel mogelijk met milieuvriendelijke materialen, zoals organisch katoen en lyocell.

 

Samenwerking tussen merken

Op het shopplatform van Zalando is vanaf nu ook een exclusieve capsulecollectie te vinden met 116 items die speciaal voor de onlineretailer werden ontworpen. Acht Europese labels gingen met de oproep aan de slag om een collectie te maken met de nadruk op duurzaam gecertificeerde materialen. Zo werd onder meer met organisch katoen, zachte lyocell en milieuvriendelijk triacetaat gewerkt.


De collectie is ontworpen voor het tussenseizoen en heeft vooral herfsttinten. De deelnemende merken zijn Closed, Designer’s Remix, Henrik Vibskov, Holzweiler, House of Dagmar, Mother of Pearl, Mykke Hofmann en Progetto Quid uit Scandinavië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Zalando meent dat door de merken te laten samenwerken nieuwe stappen in de richting van een duurzamere mode-industrie worden gezet.

 

De industrie vooruit helpen

De onlineretailer erkent immers dat de kledingindustrie in hoge mate bijdraagt aan de milieuproblemen en heeft sinds vorig jaar ook een eigen duurzaamheidsmissie: op termijn wil het platform een “netto positieve impact op mens en milieu” hebben. “En we blijven onze rol in de mode-industrie spelen om de industrie vooruit te helpen op dit vlak”, klinkt het.


Het is al de tweede capsulecollectie voor Zalando: in januari 2020 ging een eerste samenwerking van start onder de naam “Small steps. Big impact. By Zalando”. Het onlineplatform daagde toen, net zoals nu, de ontwerpers uit om een naar eigen zeggen “duurzamere” collectie te creëren die ook een geheel vormt.