Zalando moet de consument weer delen met fysieke winkels

blissblue_11 / Shutterstock.com

Het rijk van Zalando is een (beetje) uit, nu mensen opnieuw fysiek kunnen gaan shoppen. De groei vertraagde en het onlinemodeplatform moest consumenten dit najaar met kortingen teruglokken.

 

Concurrentiële modemarkt

Zalando kan zijn spectaculaire coronagroei niet volhouden nu het fysieke leven herneemt. In het voorbije derde kwartaal haalde de Duitse onlineretailer een omzetgroei van 23%, in het tweede kwartaal was er nog een groei van 40%. De omzet klokte af op 2,3 miljard euro, net meer dan analisten verwachtten.


Het bedrijf heeft het over een erg concurrentiële modemarkt, met veel prijsacties om mensen na de pandemie weer aan het shoppen te krijgen. Ook Zalando moest daardoor meer uitgeven aan kortingen en marketing. Het e-commerceplatform ging tegelijkertijd van start in zes nieuwe markten in Oost-Europa.

 

In het rood

In het derde kwartaal telde het platform 46,3 miljoen actieve gebruikers, toch flink meer dan de 35,6 miljoen gebruikers in dezelfde periode van 2020. Het aantal bestellingen steeg met bijna 27%, het aantal onlinebezoekers groeide van 1,27 miljard naar 1,7 miljard mensen.


Tegelijkertijd steeg weliswaar het verlies: een operationele winst van 9,8 miljoen euro komt onder de streep neer op een nettoverlies van 8,4 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een nettowinst van 58,5 miljoen euro. “Ondanks de toenemende inflatie en onzekerheden in de toeleveringsketen blijven wij vol vertrouwen dat we onze verhoogde vooruitzichten voor het volledige jaar kunnen realiseren”, stelt David Schroeder, hoofd financiën, gerust.

 

Plus-lidmaatschap

Zalando stort zich ook op de ‘rundle’, de nieuwe favoriet van de retail: voortaan kunnen ook Nederlandse klanten een Plus-lidmaatschap nemen, wat hen voor bijna 10 euro per jaar recht geeft op expressbezorging en een ophaalservice voor retours. Ze krijgen ook exclusieve toegang tot limited edition-items en designerstukken. 


Van Albert Heijn tot Fnac Darty, bijna elke groot consumentenbedrijf lanceert tegenwoordig zo’n abonnementsmodel. Die ‘rundles’ of ‘recurring revenue bundles’, zoals professor Scott Galloway ze noemt, bieden retailers het voordeel van vaste inkomsten, extra trouwe klanten en bijkomende data over consumenten. Consumenten kunnen er dan weer geld mee besparen of andere voordelen genieten.

 

Meer over de 'rundle' en waarom het de nieuwe heilige graal van de retail is, lees je in het nieuwe boek The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail dat in voorjaar 2022 bij LannooCampus verschijnt.